vrijdag 18 december 2009

Kennisbanken voor beginnende leraren

Het Ruud de Moor Centrum ontwikkelt, implementeert en onderhoudt een aantal vakspecifieke kennisbanken (economie, biologie, scheikunde, wiskunde en natuurkunde) voor plaats- en tijdonafhankelijk onderwijs met name voor beginnende leraren. Het accent ligt op de combinatie van vakinhoud en vakdidactiek. Een aantal van jullie heeft wellicht in de opleiding al gebruik gemaakt van één van deze kennisbanken. Maar op internet verschijnen er steeds meer. Ze ontstaan zowel binnen het bedrijfsleven als in onderwijsomgevingen. Deze sites verschillen enorm qua opzet, presentatie, doel en gebruiksmogelijkheden. Dit roept uiteraard vragen op: Wat is een kennisbank? Wat is het verschil tussen een kennisbank en een willekeurige databank? Welke rol kan een kennisbank spelen in het onderwijs? In het boek 'Kennis van kennisbanken' geven de auteurs Hannelore Dekeyser, Ton Kallenberg, Dirk van der Veen en Gé Nielissen een antwoord op deze en andere vragen. Enkele korte bijdragen van andere deskundigen vullen het boek aan. De publicatie is te downloaden via de website van het Ruud de Moor Centrum.
Hoofdstukken die vooral van belang zijn: Weten wat een kennisbank is (Deel 1, hoofdstuk 1) en weten hoe een beginnende leraar een kennisbank kan benutten in zijn professionalisering en in zijn werk (Deel 1, hoofdstuk 2)

donderdag 10 december 2009

Korte handleiding ActivInspire

Eerder berichte ik al over een Nederlandstalige handleiding voor ActivInspire. Die handleiding is nogal fors, een korte basishandleiding voor het digibord vind je hier.

Poster Yourself

Glogster is een nieuwe interactieve wijze van posters maken. Je kunt beeld en geluid toevoegen aan je poster, de poster opslaan en publiceren. Voor het onderwijs heeft Glogster de mogelijkheid om een virtuele klas (gratis) te registreren met maximaal 50 leerlingen. Een handleiding voor het gebruik in de klas vind je hier. Als je zelfstandig in Glogster wil werken kan dat ook. Je moet wel eerst een account aanmaken, daarna ga je aan de slag via 'Create a new Glog'. Gelukkig kun je naast het materiaal in de Glogsterbibliotheek ook je eigen materiaal uploaden. Een handleiding vind je hier.

vrijdag 4 december 2009

Digitale biologie wandplaten

Onder biologiepagina vind je onder links een wandplatencollectie op hoge resolutie voor het digibord. Je kunt kiezen voor Biochemie en genetica, Menskunde, Dieren en Planet ne schimmels. De site wordt beheerd door een docent van de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur.

donderdag 3 december 2009

Google-Apps

Erg Amerikaans, maar op dit YouTube kanaal vind je informatie over Google-Apps. De sectie How to ... is natuurlijk van belang, maar ook de Testimonials afspeellijsten zijn interessant om te onderzoeken hoe ze in de Verenigde Staten op universiteiten en scholen werken met Google-Apps.

ICT-didactiek voor docenten

Margreet van den Berg stelde onlangs op haar blog dat: "In publicaties als 'Leren van Jongeren' (Wim Veen en Frans Jacobs) en Generatie Einstein (Jeroen Boschma en Inez Groen en ) wordt de indruk gewekt dat jongeren van nu alles weten van computers. Op het eerste gezicht lijkt dat juist: de meeste jongeren zijn prima in staat om hun mobieltje te bedienen, een filmpje op te zoeken op YouTube, een Hyvespagina te vullen of via MSN te communiceren met anderen. Activiteiten waar menig volwassene (ook docenten) behoorlijk wat moeite mee hebben. Maar schijn bedriegt: niet alle jongeren zijn even vaardig met de computer en er moet ook onderscheid gemaakt worden in verschillende soorten vaardigheden. Het spelen van een game is iets anders dan het zoeken naar informatie en het bekijken van een filmpje is iets anders dan het maken ervan. Voor docenten geldt vaak het omgekeerde: ze denken dat ze weinig weten van elektronische media en voelen zich vaak de mindere van jongeren."
Tot zo ver. Docenten op onze school weten dat dit één van mijn stokpaardjes is. Er is een onderwijsvisie nodig waarin specifiek ICT-didactiek meer aandacht krijgt. Docenten weten dan misschien minder van apparaten, maar zij weten wel hoe je een opdracht kunt structureren, wat etiquette (op het net) is en wat schending van het auteursrecht behelst om maar eens wat zaken te noemen. Leerlingen naar de Mediatheek sturen met een ongestructureerde opdracht is in de meeste gevallen dan ook vrij zinloos. Op school is inmiddels een groep gestart waarin medewerkers zitten die zorgen hebben over het gebruik van digitale media en -middelen in ons onderwijs.
Als je je interesseert voor dit onderwerp dan wil ik je hierbij wijzen op twee uitgaven die je in de Mediatheek kunt lenen:
Bronkhorst, J. , Basisboek ICT-didactiek (2005)
Bijlsma, A. ... [et al.], Handboek Digibord en didactiek (2009)