dinsdag 31 augustus 2010

Plagiaat ontdekken

Wat is nu eigenlijk plagiaat? Studiecoach Lieke van de Open Universiteit legt het in het volgende filmpje voor studenten uit:

Er zijn veel hulpmiddelen om plagiaat van internet bij werkstukken van leerlingen te ontdekken. Je kunt bijvoorbeeld een zin in Google typen en kijken waar je dan uit komt. In de "GuidetoOnlineSchools" vind je een keur aan digitale hulpmiddelen om plagiaat te ontdekken. Maar je zult het eerst in de klas bespreekbaar moeten maken, want de huidige generatie jongeren heeft over het algemeen het idee dat alles wat op internet wordt gepubliceerd en beschikbaar wordt gesteld van iedereen is.

maandag 30 augustus 2010

Online schoolbord

Wil je snel aan de slag met een digibord en je niet verdiepen in de bordsoftware dan zou je dit online bord van Wim Bielderman kunnen gebruiken. Het is een online schoolbord met lijntjes en ruitjes. Inzetbaar op elk soort digitaal schoolbord. Volgens André Manssen kun je in versie 2.0 - die nog uitgebracht moet worden - de gemaakte lessen, aantekeningen e.d. ook opslaan als een afbeelding. Dit schoolbord is te beschrijven met je eigen bordsoftware of met de online tekengereedschappen. Met de toets F11 kun je het scherm 'digibordvullend' maken.

vrijdag 27 augustus 2010

Lesstof uitleggen via YouTube

Voor docenten die lesstof eenvoudig uit willen leggen via YouTube, een filmpje van "meester Pieterson" over hoe je zelf een les maakt met behulp van Windows Movie Maker en Paint, en hoe je dit dan op YouTube moet plaatsen. Een basisuitleg, zonder franje, en zonder heel moeilijke dingen. Let alleen niet op de tenenkrullende achtergrondmuziek.

Meester Pieterson heeft ook een eigen kanaal op YouTube waar hij video's heeft geplaatst over de naamvallen (Duits) en economie.

donderdag 26 augustus 2010

Multitasken is helemaal niet efficiënt

Het gebruik van Facebook en andere sociale netwerksites is niet goed voor de studieresultaten van studenten. Dat blijkt uit een onderzoek bij Amerikaanse studenten van Paul Kirschner van het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit en Aryn Kaprinksi van Ohio State University. Vaak wordt gezegd dat jongeren vandaag de dag kunnen multitasken. Onderzoek wijst echter uit dat multitasken helemaal niet efficiënt is. Het tegelijkertijd verwerken van twee informatiestromen (in dit geval studie en Facebook) maakt dat de mutitasker meer tijd nodig heeft om hetzelfde leerresultaat te bereiken en dat hij meer fouten maakt. De stelling dat jongeren kunnen multitasken is een van de 'broodjes aap verhalen' in het onderwijs, aldus Kirschner. Kirschner houdt er van om dergelijke 'broodjes aap' door te prikken. Hij gaat met een wetenschappelijke bril in een lezing van juni 2010 in op vier van dergelijke broodjeaapverhalen over innovaties in het onderwijs. Verhalen die zich als een lopend vuurtje door de maatschappij verspreiden, ook in kringen van mensen die beter (zouden) moeten weten. Onder andere de credibiliteit van de leerpiramide wordt in twijfel getrokken. Ik weet zelf ook nog een 'broodje' van een heel andere orde: jongeren weten alles van techniek! op onze school gaan we daar regelmatig de mist mee in.

woensdag 18 augustus 2010

Auteursrecht

Eerder berichte ik al over vrij te gebruiken beeld en geluid en we hebben het ook al eens gehad over de zogeheten Creative Commons Licenties, belangrijk bij het hergebruik of arrangeren van lesmateriaal van bijvoorbeeld Wikiwijs, We hebben het hier over auteursrecht en hoe dit voor het voortgezet onderwijs geregeld is kun je op deze site van a tot z lezen. Een groot aantal auteursrechtenorganisaties heeft de krachten gebundeld zodat je nu op één site alle actuele informatie kunt vinden. Er staan antwoorden op vragen als: Waarom Auteursrecht? En er is meer informatie te vinden over de Auteurswet en uitzonderingen voor het onderwijs. Want hoe zit dat met gebruik en kopiëren van tekst, plaatjes en foto's? Of van muziek, televisie, dvd of digitaal materiaal?

dinsdag 17 augustus 2010

Lesmateriaal voor de week vande geschiedenis

Van 16-24 oktober 2010 vindt de Week van de Geschiedenis plaats. Daarom ontwikkelde Het Nationaal Historisch Museum twee gratis lespakketten voor de 1e en 2e klas van het vmbo en havo/vwo. Het lesmateriaal speelt in op het thema ‘Land en water' van de Week van de Geschiedenis 2010. Het behandelt twee onderwerpen: 'handel over water' en 'bescherming tegen water'. Het lespakket is beschikbaar vanaf 1 oktober, maar je kunt het nu al aanvragen. De lespakketten zijn modulair opgebouwd waardoor het materiaal op maat kan worden ingezet. Naast de lessen kunnen leerlingen voor een verwerkingsopdracht ook aan de slag in ED*IT EXTRA, het interactieve onderwijsplatform van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Wij hebben als school geen licentie voor ED*IT EXTRA, maar je kunt hiervoor tijdelijk een proeflicentie aanvragen bij ED*IT.