Een tijdbalk of een tijdlijn is eigenlijk een grafische weergave van een chronologische opvolging van gebeurtenissen en/of periodes. Het schema heeft de vorm van een balk en bezit tijdsaanduidingen met een inschrift of een bijschrift. In digitale tijdbalken kun je klikken op gebeurtenissen en zo extra informatie als film, geluid, een afbeelding of tekst vinden.
Dipity is een tweede tool die je zou kunnen gebruiken. De gratis versie is beperkt tot 3 tijdlijnen en je hebt een beperkte upload- en opslagcapaciteit. Je kunt in Dipity items invoegen uit Twitter, Flickr, YouTube of Google News. Ook kun je een gemaakte tijdbalk met anderen delen of embedden op je (klassen)website of (klassen)weblog. Dat kan overigens ook met TimeRime.
Van een ander kaliber, maar erg handig om met een hele klas aan te werken is Tribbit. Je kunt een einddatum aanmaken tot wanneer leerlingen items kunnen toevoegen en zo zou je binnen een bepaalde periode met een klas een onderwerp kunnen uitdiepen. Je hebt ook nog Timeglider, waarvan de gratis versie beperkt is tot 3 tijdlijnen en er mogen slechts 1000 bezoekers per maand op je site komen. En dan zou je ook nog voor Timetoast kunnen kiezen. André Manssen geeft je op zijn blog nog meer keuzemogelijkheden.
Maak uiteindelijk zelf je toolkeuze. Ik denk dat er heel veel toepassingen mogelijk zijn voor ons onderwijs en dat het gebruik - zeker met de handleidingen - geen beletsel mag zijn. Als je er niet uit komt of het zelf niet durft aan te gaan, kun je voor hulp altijd terecht in de Mediatheek. Let wel op dat er rechtenvrij materiaal openbaar wordt gemaakt door je leerlingen en dat als je de lesbrief of handleidingen gebruikt, je de licentie waaronder het materiaal is vrijgegeven respecteert.
Maak uiteindelijk zelf je toolkeuze. Ik denk dat er heel veel toepassingen mogelijk zijn voor ons onderwijs en dat het gebruik - zeker met de handleidingen - geen beletsel mag zijn. Als je er niet uit komt of het zelf niet durft aan te gaan, kun je voor hulp altijd terecht in de Mediatheek. Let wel op dat er rechtenvrij materiaal openbaar wordt gemaakt door je leerlingen en dat als je de lesbrief of handleidingen gebruikt, je de licentie waaronder het materiaal is vrijgegeven respecteert.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten