donderdag 31 maart 2011

Feiten en weetjes over landen en je eigen kaarten

Met ‘customizable Worl Map’ kun je zelf landen op verschillende kaarten inkleuren. Je kunt ze daarna opslaan als kaart en gebruiken in je les of op het digibord.


Aneki levert een keur aan data voor landen en regio’s. Waar leven de meeste mensen, waar zijn de meest gevaarlijke wegen, waar is de gezondheidszorg op hoog niveau, waar vinden we het meeste cocaïnegebruik, goed drinkwater, wat is doodsoorzaak nummer één,  etcetera. Je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn lijstjes en rangordes. Volgens de makers: “ We are dedicated to promoting wider knowledge of the world's countries and regions. Our website serves as a comprehensive source of continental and world rankings in an increasing number of categories. The data for our compilations is derived from numerous sources including United Nations agencies and the United States' Central Intelligence Agency's World Factbook."


De data zijn niet altijd up to date. Data over Nederland zijn uit 2008 en bij de ergste aardbevingen ooit is de aardbeving in Japan van 2011 nog niet opgenomen. De aarbeving in Haïti van 2010 staat er wel in. Dus... met enige reserve is dit een leuke bron.

dinsdag 29 maart 2011

Prezi

Ik heb het nooit zo'n sympathie voor PowerPoint gehad. Het werkt heel liniair en als je een vraag krijgt uit je publiek om iets even terug te zien is het zoeken geblazen. Prezi is een vrij nieuwe (Beta-versie sinds 2009 online) online tool om presentaties mee te maken. Prezi wordt steeds populairder op internet en wordt al de PowerPoint-killer genoemd. De manier waarop je in Prezi presentaties maakt is totaal anders dan in Powerpoint. De techniek wordt geprezen, omdat je met Prezi eindelijk verlost bent van de saaie opvolgende Powerpoint slides. Je 'danst' eigenlijk door een ogenschijnlijk doorlhof aan informatie met foto's, teksten, afbeeldingen en filmpjes. Het heeft ook wel wat weg van een mindmap. Een uitgebreide handleiding vind je hier. De Public licentie is voor iedereen gratis. Je 'betaalt' doordat jouw presentatie (zodra Prezi deze als afgerond detecteert) beschikbaar komt onder het tabblad Explore. In tegenstelling tot de andere licentievormen kun je jouw presentatie dus niet afschermen. Een volgend nadeel van de gratis versie is dat je het Prezi logo dat tijdens de presentatie in beeld blijft staan niet aan kunt passen. Tenslotte is je schijfruimte gelimiteerd tot 100MB.

vrijdag 25 maart 2011

Twitter. Wat heb je er aan?

Twitter is een web 2.0-toepassing die in 2006 het licht zag. De vraag die Twitter stelt is "What are you doing?" en dat moet je met maximaal 140 karakters kunnen zeggen. Een beetje zoals een een blog, maar dan in 't klein. Maar wat heb je er aan? Het leuke aan Twitter is dat je andere mensen op Twitter kunt volgen en dat zij jou ook kunnen volgen. Netwerken dus. Behalve dat je dus zelf twittert kunt je ook snel op de hoogte blijven van onderwerpen die je interesseren. Veel Twitterberichten bevatten woorden of afkortingen die beginnen met een hekje ( # ). Zo’n combinatie van een # met een woord of afkorting wordt een hashtag genoemd, naar de technische term voor een hekje en het Engelse woord voor markeren. Je gebruikt een hashtag om het onderwerp van een Twitterbericht aan te geven. Zo maakt bijvoorbeeld #onderwijs duidelijk dat een tweet over onderwijs gaat. Door te zoeken op #onderwijs kun je dus zien wat mensen hier over twitteren, of je ze nu volgt of niet.
Je kunt redelijk goed live meelezen met een hashtag via http://search.twitter.com/. Gewoon de hashtag als zoekterm opgeven. Zodra er verse berichten binnenkomen, verschijnt er een melding in beeld. Klik op Refresh om die nieuwe berichten te zien. Je hoeft hiervoor overigens niet zelf aangemeld zijn op Twitter! Hieronder zie je de tweets over onderwijs van dit moment.



Wil je meer weten over Twitter? Paulus Veltman schreef een handleiding voor het gebruik van  Twitter.

donderdag 24 maart 2011

Kranten en tijdschriften digitaal beschikbaar

De Kranten- en Tijdschriftenbank is een digitaal doorzoekbaar archief en bestaat uit de belangrijkste landelijke kranten en tijdschriften met een archief tot wel 20 jaar terug. Het digitale archief van de Kranten- en Tijdschriftenbank is vanaf nu te raadplegen op elke computer via het leerlingennetwerk van de school.
De Krantenbank bestaat uit de volgende bronnen: De Volkskrant ( vanaf 1995 ), Het Parool ( vanaf 1992 ), De Telegraaf ( vanaf 1999 ), Het Financiële Dagblad ( vanaf 1994 ), Trouw ( vanaf 1992 ), Algemeen Dagblad ( vanaf 2005 ) en NRC Handelsblad ( vanaf 1990 ). De Tijdschriftenbank bestaat uit de volgende bronnen: Vrij Nederland ( vanaf 2004 ), Elsevier ( vanaf 1999 ) Groene Amsterdammer ( vanaf 1999 ), Opzij ( vanaf 1995 ) en Psychologie Magazine ( vanaf 1997 ).

donderdag 17 maart 2011

Wat is een QR-code?

We hebben in een eerder bericht al de AR-code of Marker besproken in een artikel over Augmented Reality. Als je thuis een webcam hebt kun je oefenen met het rariteitenkabinet van Albert Janszoon Vinckenbrinck uit het Getty Museum. Print deze marker hier uit en volg de instructies.

Deze keer wil ik het echter hebben over de QR-code. De QR code is ontwikkeld in 1994 door het Japanse bedrijf Denso-wave. QR Codes zijn 2 dimensionale barcodes die snel en eenvoudig ingescand kunnen worden met de fotocamera van bijna iedere moderne mobiele telefoon. De code wordt dan omgezet ("dequrificeren" genoemd) in (interactieve) tekst en/of een link. Bijvoorbeeld: Je loopt door de stad en ziet een poster voor een evenement dat interessant lijkt. Je pakt je mobiele telefoon, scant de QR Code en je krijgt direct meer informatie en een link naar een bijbehorende website waar je direct kaarten kunt bestellen. Je komt ze tegenwoordig ook tegen in teksten die je worden toegestuurd en het is dan wel handig dat je ze op je pc kunt lezen. Dat kan met deze online QR-lezer. Sla het plaatje in deze tekst eerst op bij 'mijn afbeeldingen' op je pc. Ga bladeren in de QR-lezer, open de afbeelding, klik op uploaden en je ziet waarnaar de afbeelding verwijst.

Je kunt ze ook zelf maken van een link of een stuk tekst. Je kunt ze online inlezen zoals boven gedemonstreerd, maar je kunt ze op je pc ook via software en een webcam inlezen. Let op: als je je privacy wil beschermen neem dan een reader met 0D0A. Alle scan activiteiten van deze apps wordt niet opgeslagen. Een QR-reader waar ik mee werk is  deze webcam barcode scanner
 
 

maandag 14 maart 2011

Foutloze woordenlijsten in WRTS

Educatieve uitgeverij ThiemeMeulenhoff heeft in het online Digischool-overhoorprogramma Wrts alle woordenlijsten ingevoerd van haar methodes Engels, Frans en Duits. Wrts is een overhoorprogramma op internet, dat ook door onze leerlingen veel wordt gebruikt. Het is altijd bereikbaar voor iedereen die een internetaansluiting heeft: thuis en natuurlijk op school. Wrts vereist geen installatie van software op de computer. Leerlingen kunnen zelf woordjes invoeren op Wrts en zich laten overhoren. Ze kunnen nu ook de goedgekeurde, gegarandeerd foutloze woordenlijsten voor Duits, Engels en Frans van de methodes van ThiemeMeulenhoff gebruiken. De lijsten staan weergegeven per hoofdstuk en soms zelfs per les. Bezoekers kunnen alle lijsten direct overnemen naar hun eigen account of direct oefenen op de site.

donderdag 10 maart 2011

Poëzie in beweging

Waar kun je sites vinden met materiaal om laagdrempelig poëzie aan te bieden? Poëzie in beweging is een vakoverstijgende educatieve poëzie-website voor gedichten in de vreemde talen Duits, Engels en Frans. De gedichten zijn letterlijk in beweging. De Duitse, Engelse en Franse gedichten staan bij elk onderdeel steeds bij elkaar én door elkaar: zo kun je een eenvoudig uitstapje maken naar een andere taal. De leerling kan er verder opdrachten maken, en een quiz volgen. Ook mooi vormgegeven is Poëzie op Kennisnet van de Zeeuwse Bibliotheek. Je kunt hier kiezen uit leuke, uitdagende en ingewikkelde Nederlandse poëzie. Bij elk gedicht zijn opdrachten geplaatst die automatisch worden gecorrigeerd. Nog veel leuker – vind ik zelf – is DICHT/VORM dat bestaat uit twee series van korte animatiefilms, gebaseerd op Nederlandse gedichten. Alle films (en meer) zijn op deze site te bekijken: In de serie Klassiekers geven 10 films een overzicht van 6 eeuwen poëziegeschiedenis. Voor het beeld lieten de filmmakers zich inspireren door de beeldende kunst uit de tijd van het gedicht. De serie Modern is een verzameling van 15 zeer afwisselende films gebaseerd op gedichten van een generatie dichters die rond de millennium wisseling doorbrak.
In de Mediatheek is verder nog te leen: Cerutti, S., 160 tekens (inclusief wit), een boek over sms-dichten met filmpjes en lesmateriaal op cd-rom.

Online meldknop voor jongeren

Jongeren die online te maken krijgen met pesten, discriminatie of seksuele intimidatie kunnen dat vanaf deze zomer met een speciale online meldknop in de browser aangeven. Eigenlijk worden er momenteel twee van deze meldknoppen als applicaties ontwikkeld. De eerste variant kan als applicatie worden gedownload voor de internetbrowser. de bedoeling is dat scholen  deze app standaard instellen op hun computers, zodat de meldknop altijd in de browser te zien is. En ouders kunnen dit thuis installeren. Als je erop klikt, kun je het onderwerp aanklikken waarover je je wil klagen en word je automatisch doorgelinkt naar de site van de juiste organisatie, zoals Meldpunt discriminatie, Pestweb of de Kindertelefoon.
De tweede variant van de meldknop kan op een website zelf worden geplaatst. Deze is bedoeld voor jongeren onder de 18 jaar die anoniem hun verhaal kwijt kunnen als op internet iets misgaat. Deze app wordt ontwikkeld door Microsoft, aldus Maaike Pekelharing van Meldpunt Kinderporno. Tot nu toe kunnen jongeren met hun klachten terecht op helpwanted, maar volgens Pekelharing weten de meesten niet van het bestaan van deze site. Een goede ontwikkeling die we zeker blijven volgen.
Bron: De Pers

woensdag 2 maart 2011

Postbus 51 spotjes gedigitaliseerd voor het onderwijs

In het project Beelden voor de Toekomst redden vier instellingen (het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Stichting Nederland Kennisland, het Nationaal Archief en EYE Film Instituut Nederland)) een belangrijk deel van het audiovisueel erfgoed van Nederland door conservering en digitalisering. Het gedigitaliseerde materiaal komt zo breed mogelijk beschikbaar voor onderwijs en het publiek. Een voorbeeld hiervan is een eind vorig jaar afgesloten overeenkomst van het Nationaal Archief met Pictoright, de collectieve beheerorganisatie voor fotografen en andere professionele beeldmakers in Nederland. Deze overeenkomst maakt het mogelijk om ook delen van de fotocollectie, waarvan de auteursrechten niet bij het Nationaal Archief berusten of waarvan de auteursrechthebbenden niet bekend zijn, online te kunnen tonen. Bijna honderdduizend historische foto's worden op deze manier voor iedereen gratis online raadpleegbaar op de beeldbank van het Nationaal Archief.

‘Een beter milieu begint bij jezelf’ en ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is’ zijn twee slogans uit de kleurrijke geschiedenis van Postbus 51. Ruim 1700 Postbus 51-spotjes werden het afgelopen jaar door Beeld en Geluid gedigitaliseerd in het kader van het project Beelden voor de Toekomst. ED*IT (de opvolger van Teleblik) heeft lesmateriaal ontwikkeld met Postbus 51 materiaal voor het basis en voortgezet onderwijs. Voor het voortgezet onderwijs is gekozen voor de thema’s afval en alcohol. Het digitale lesmateriaal is goed bruikbaar op een digitaal schoolbord en sluit aan bij de kerndoelen. Onze school heeft echter geen abonnenent afgesloten voor Ed*IT, maar je kunt een proefaccount voor één maand aanvragen. Als je hier mee bezig gaat, zou je dan je bevindingen in een reactie willen plaatsen?