woensdag 27 april 2011

The Story of Stuff



The Story of Stuff is een 21 minuten durende animatiefilm die op een vlotte en duidelijke manier uitlegt hoe de spullen die wij zo graag willen bezitten geproduceerd worden, vanaf de grondstoffen tot de merchandise, tot aan het punt waarop je besluit het spul weg te gooien en zelfs wat er daarna nog volgt. Waarom zou je daar naar kijken? De verteller probeert het publiek, jou dus, vooral bewust te maken welke processen er plaatsvinden in de productie van spullen en op welke manier dit effect heeft op verschillende terreinen in ons leven, variërend van de sociale gevolgen tot aan prangende milieukwesties.
The Story of Stuff is niet af en wordt gezien als een project met een projectsite en een kanaal op YouTube. Het bijbehorende boek van Annie Leonard - initiatiefneemster en onderzoekster - met de gelijknamige titel is te leen in de Mediatheek.

dinsdag 26 april 2011

Elke week één kenmerkende film uit de Nederlandse filmgeschiedenis

Ximon is een Nederlandse video-on-demand site voor Nederlandse films, documentaires en televisiedrama's. De site is ontwikkeld door de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten (NVS), het EYE Film Instituut Nederland en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. De collectie omvat historische werken die teruggaan tot begin vorige eeuw, van Majoor Frans (1916) en Dorp aan de Rivier (1958) tot hedendaagse succesfilms als Zwartboek (2006) en Kan Door Huid Heen (2009). Het is de bedoeling dat binnen een jaar 1.500 uur aan materiaal online staat. Binnen drie jaar moet de hele collectie compleet zijn. In Nederland zijn de afgelopen eeuw in totaal meer dan 1.200 films gemaakt en honderden series. De Ximon catalogus wordt wekelijks uitgebreid met nieuwe titels.  Een film of tv-serie bekijken bij Ximon kost geld. Een oude film bekijken kost € 0,99 euro. Voor de meest recente speelfilms rekent Ximon € 4,95. Het grootste gedeelte van de films kost € 2,50 of € 3,50. Elke week wordt één film gratis aangeboden. Deze week is dat ’t Schot is te boord van Herman van der Horst uit 1950.
Bron: InformatieProfessional.

Honderdste collectie op Geheugen van Nederland

Het Geheugen van Nederland is het nationale digitaliseringsprogramma van de Koninklijke Bibliotheek. Het programma wil de vaak verborgen collecties van archieven, musea en bibliotheken digitaliseren en beschikbaar stellen op internet, om zo een nationale digitale beeldbank van cultureel erfgoed op te bouwen. Het materiaal in Het Geheugen van Nederland bestaat uit afbeeldingen, geluid, bewegend beeld en tekst. De Iconographia Zoologica is in april 2011 de honderdste collectie die aan het Geheugen van Nederland is toegevoegd. Deze 19de eeuwse verzameling dierkundige afbeeldingen van Artis biedt niet alleen een staalkaart van de negentiende-eeuwse diersystematiek, maar vormt ook een bron voor de geschiedenis van de dierkundige prentkunst en boekillustratie. Naast oorspronkelijke tekeningen en aquarellen zijn alle mogelijke illustratietechnieken vertegenwoordigd, uitgevoerd door de belangrijkste illustratoren en kunstenaars van hun tijd.
Bron: InformatieProfessional.

donderdag 21 april 2011

Alle Routledge Education Journals gratis online tot eind april

Op het Ict & onderwijs Blog van pierre Gorissen kwam ik tegen dat je in april 2011 alle Routledge Education Journals gratis online kunt benaderen. Normaal heb je waarschijnlijk geen toegang tot de journals, nu kun je je hart ophalen. Je kunt artikelen individueel downloaden als PDF, zodat je ze ook nadat deze maand voorbij is nog kunt lezen. Alle tijdschriften zijn op onderwerp te doorzoeken, maar ze zijn ook alfabetisch te benaderen.

woensdag 20 april 2011

Architectuur en vormgeving

Met Spacesoup maken leerlingen van havo/vwo en vmbo kennis met alle facetten van een ontwerpproces. Architectuur is hiervan een onderdeel. Op de website van Spacesoup kunnen de leerlingen zelf kant-en-klare opdrachten downloaden. De docent kan hier een handleiding vinden om het hele proces te begeleiden. Spacesoup gaat alleen over het proces van ontwerpen, er zijn geen kant en klare producten of een gallery te vinden. De site zou een mooi begin zijn bij het ontwerpen en uiteindelijk publiceren van een in Google Sketchup gemaakt huis in 3D. Tegenwoordig is het met AR (Augmented Reality) mogelijk om de objecten te publiceren op ARSights en ze dan via aan marker virtueel in 3D op Google Earth te tonen, bijvoorbeeld op een digibord. Je hebt nodig Google SketchUp,  Google Earth, de Google Earth Plugin, de ARSights Printable Marker en AR-media SketchUp plugin (alles op ARSights). Verder moet je het project op de wereldbol plaatsen, dus je moet de exacte coördinaten van onze school weten. Hoe een en ander in zijn werk gaat un je lezen op de projectsite van Kennisnet en Qlict.





Mocht je het op school willen proberen, ik doe graag mee. We hebben natuurlijk wel eerst systeembeheer nodig om een en ander op de pc's te installeren.





Zoals je ziet ben je niet gebonden aan een huis, maar is het mogelijk elk ontwerp in 3D op een monitor te laten zien. De AR-media plugin voor Google SketchUp is ook hier te downloaden.

vrijdag 15 april 2011

Maak YouTube interactief

Als je een account hebt bij YouTube heb je de mogelijkheid om via de Spotlight Tool je video’s interactief te maken. Dit is een voorbeeld:



Je maakt met de Spotlight Tool een gebied waarop je kunt klikken, dat weer verbonden is met een andere video. De toepassing in het filmpje hierboven is mooi, maar je kunt ook video’s maken waarbij de leerling het goede antwoord moet aanklikken en dan een filmpje krijgt met de oplossing of juist de denkfout die is gemaakt. Een tutorial staat op het KnewtonEdTech Blog.

dinsdag 12 april 2011

Digitale vaardigheden tieners ondermaats

Heel hardnekkig is het idee bij velen in het onderwijs en ouders dat jongeren zeer vaardig zijn met software en het zoeken op internet. Niets is echter minder waar. Meer dan de helft van de Europese tieners is niet in staat om eenvoudige taken op de computer te verrichten zoals het maken van een bookmark of het blokkeren van ongewenste boodschappen. Dat blijkt uit het onderzoek onder 11- tot 13-jarigen in 25 Europese landen. Het onderzoek is uitgevoerd door de London School of Economics and Political Science (LSE). Voor het onderzoek zijn in totaal 25.000 jonge internetgebruikers van 9 tot en met 16 jaar ondervraagd.  85 procent van de deelnemers aan het onderzoek gebruikt internet voor school, 83 procent speelt online games en 76 procent kijkt videoclips op het net. E-mailen doet 61 procent van de jongeren en sociale netwerken bezoeken 62 procent. Finse jongeren zijn het meest digitaal vaardig, gevolgd door kinderen uit Slovenië en Nederland. Internetgebruikers in de leeftijd van 11-13 jaar hebben weinig digitale vaardigheden. Veel van hen weten niet hoe je informatie vindt om internet veilig te gebruiken, hoe je een website bookmarkt of hoe je spam of ongewenste berichten van een persoon blokkeert. Het ontwikkelen van digitale vaardigheden is een van de speerpunten van de Digitale Agenda van de Europese Commissie. Jongeren hebben die vaardigheden nodig om veilig te kunnen internetten en voor hun educatieve ontwikkeling.

Learning Tour voor docenten

De cursussen Onderwijs en ICT van Learning Tour (een initiatief van Serge de Beer) zijn hier al eerder langsgekomen. Op de extra website kun je je nu registreren. Na registratie volgt een mail met gebruikersnaam en wachtwoord. Daarna worden stap voor stap gratis lessen en opdrachten aangeboden. “Het is een doorlopende cursus, verdeeld in blokken van een jaar. Er is geen instapmoment. Je kunt dus beginnen wanneer je wilt. Het 'cursusjaar' is verdeeld in twaalf maanden. Elke maand een nieuw deel. De cursus is niet bedoeld om snel in een paar dagen door te nemen, maar juist om gedurende de maand steeds een paar bladzijden te behandelen, een onderdeel in de praktijk te brengen en zo ervaring op te doen met het geleerde. Na een jaar zul je een behoorlijke 'rugzak' met mogelijkheden hebben verzameld”, aldus Serge de Beer. Je kunt je nu ook aanmelden voor coaching, maar daaraan zijn (geringe) kosten verbonden. De docent die deze cursus volgt  kent aan het eind van het jaar de basisprincipes van Picasa, Flickr, Google-docs en Google-spreadsheets, video monteren en gebruiken, geluid in de les, zoeken met verschillende zoekmachines, de basisprincipes van een elo, sociale netwerken, virtuele werelden etcetera.  De cursus van april behandelt online samenwerken (Google). De verschenen curssussen - die ook eerder op dit blog zijn behandeld - zijn als PDF te downloaden.

woensdag 6 april 2011

Wat doen we als straks onze fossiele brandstoffen op zijn?

Als je dit onderwerp ter sprake wilt brengen in je lessen zou je eens moeten kijken op het dossier Energy Risk van VPRO's Tegenlicht. Leerlingen zullen er van smullen wat hier allemaal multimediaal mogelijk is. Dit dossier biedt onder meer de op 22 maart uitgezonden documentaire Energy Risk. Verder kun je het vlog (video weblog) CityEnergy raadplegen met korte fragmenten over energie, crisis en de toekomst. Op dit vlog worden video's gepost waar verschillende deskundigen hun licht laten schijnen over de toekomst van onze energie. Ook kan hier de interactieve documentaire Collapsus worden beleefd. Collapsus is een meeslepende online thriller waarin film, animatie en documentaire samensmelten tot een interactieve ervaring. Deze unieke productie mengt documentairemateriaal met mini-games en filmfragmenten en nodigt de speler uit een eigen perspectief te kiezen. De kijker kan zelf kiezen op welk moment hij uit de deels geanimeerde thriller stapt voor extra achtergrondinformatie of het spelen van een mini-game.


Collapsus Trailer from SubmarineChannel on Vimeo.

dinsdag 5 april 2011

Docenten integreren informatievaardigheden in onderwijs

Op Linkedin speelt in de groep Mediawijsheid Expertisecentrum momenteel een discussie over onderzoek naar docenten die informatievaardigheden willen integreren in hun onderwijs. Amber Walraven is universitair docent aan de Universiteit Twente en doet onderzoek naar informatievaardigheden van leerlingen uit de onderbouw van het VWO. Hoe zoeken leerlingen op Internet, en hoe kunnen we in het onderwijs er voor zorgen dat ze goed met informatie op Internet omgaan en niet alles alleen maar knippen en plakken en daar een werkstuk van maken. Binnen Walravens huidige onderzoek zullen docenten van het VWO in teams lessen gaan ontwerpen en implementeren. Deze lessen besteden zowel aandacht aan vakinhoud als aan informatievaardigheden. Uit Walravens promotieonderzoek bleek dat leerlingen die lessen kregen waarbij ze veel informatie zelf moesten vergaren op internet, en hierbij ondersteund werden, hoger scoorden op het proefwerk, dan leerlingen die ‘gewone’ lessen kregen. Dit wil ze nu verder onderzoeken. Docententeams (4 personen) kunnen zich hiervoor aanmelden. Je kunt haar bereiken op Linkedin (Amber Walraven) of via haar profiel op Universiteit Twente .

Door docenten informatievaardigheden of mediawijsheid op te laten nemen  in het onderwijs is denk ik ook de enige weg om deze vaardigheden in het onderwijs te integreren. Maar waar blijft dan de mediathecaris? Mediathecarissen roeren zich fel in deze discussie op Linkedin. Het is zonder meer een goed onderzoeksinitiatief – al zou ik Walraven willen adviseren ook de mediathecaris toe te voegen aan het team. Momenteel wordt ik nogal eens door docenten gevraagd om ‘iets’ aan informatievaardigheden te doen. Soms vertel ik iets over bronnen en hoe je beter kunt zoeken op internet, soms lever ik betrouwbare bronnen aan over het onderwerp, soms ook geef ik de handvaten om een betere presentatie te maken met (online) middelen. Doordat de docent dit vaak als een ‘kunstje’ van de expert ziet, vindt er geen echte integratie met het onderwijs plaats. Deze week had ik een klas uitstekende bronnen voor landeninformatie opgegeven. De docent had zich echter niet met deze bronnen verbonden en er zich niet mee bemoeit. Gevolg: iedereen was gewoon aan het googelen en op Wikepedia bezig.

Dat was jammer, want er waren goede bronnen voor handen en alhoewel Wikepedia niet per definitie onbetrouwbaar is moet je als docent toch altijd opletten. In de NVOX, magazine voor natuurwetenschap op school van maart 2011 wordt bijvoorbeeld gewezen op een praktische opdracht voor chemie met PTC die gewoon op Wikepedia beschikbaar is. De stof PTC is echter zeer giftig en zou in een prakticum niet gebruikt mogen worden (Bron: NVOX, 3-2011, p. 141). Docenten: geef de leerlingen structuur en laat ze niet verdrinken in grote aantallen matige bronnen.

vrijdag 1 april 2011

Tools voor het onderwijs van A-Z

Jullie weten dat ik dol ben op lijstjes, hier volgen er weer twee. De lijsten overlappen soms, maar zijn niet helemaal gelijk. De eerste lijst met tools die je voor het onderwijs zou kunnen gebruiken is van José Picardo die het blog Box of Tricks Education bijhoudt. Zijn lijst wordt goed up to date gehouden. Een wat oudere lijst is van de wiki van Drew Buddie. Probeer gewoon eens wat uit, het meeste is gratis.