dinsdag 23 april 2013

Lesidee: Logo's

Leerlingen van nu zijn vaak gevoelig voor merken en logo’s van bekende bedrijven. Hoe kan een klein beeldje eigenlijk zo op ons netvlies blijven plakken? En, hoe komt het dat dergelijke beeldmerken zo krachtig verleiden en ook een rol spelen bij groepsgedrag? Logo’s en merken zijn zo belangrijk dat ze zelfs worden nagemaakt. In China hebben de grote - vaak buitenlandse - merken weliswaar geen traditie, maar ook daar staan ze in de rij voor exclusiviteit. De Chinezen vallen voor westerse producten en geven daarmee eigen merken geen kans om te groeien. Je vindt in China zelfs - net achter de buurten met de grote merken - de namaak westerse producten voor een speciale prijs.
Owen Schumacher kocht enkele jaren geleden een paar slippers op een marktje in Italië. Doodgewone slippers, maar van een vreemd merk. Adadis! Bijna, maar net niet helemaal een bekend sportmerk, made in China. Jaren later reist Owen af naar het land van de namaak. Hij onderzoekt er waarom de Chinezen zo massaal onze merken kopiëren, zelfs wanneer ze het originele product in China niet kennen! Ook gaat hij op stap met een Duitse zakenman die al jaren in het verre oosten werkt en de fascinatie met Owen deelt. Hij heeft een rijke verzameling merkvervalsingen opgebouwd, zo bijzonder dat het in een museum te vinden is.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.
 

Wat is dat toch met merken en logo’s? Wat zijn de grafische aspecten, de betekenissen en de historische achtergrond van logo’s en beeldmerken? Middels een aantal sites (hier, hier en hier) kun je de evolutie van bekende logo’s door de tijd volgen. Misschien kun je zelfs de toekomst van een logo voorspellen? De leerlingen zouden zich in een les kunnen buigen over een bestaand logo en dan zelf een eventueel volgende stap in de evolutie van dit logo kunnen ontwerpen. Ook kun je met Flexfonts spelen met lettertypes uit bestaande logo’s. Deze kun je downloaden en in Word gebruiken of je gaat direct online aan de slag. Maak daarmee bijvoorbeeld een poster voor jouw merk met lettertypes uit de bestaande media. 

Met merken kun je natuurlijk nog veel meer doen. Je hebt een merk voor tassen of sportschoenen, een merk voor een bedrijf of een organisatie die goede doelen ondersteunt. De leerlingen kunnen bekende en minder bekende voorbeelden van merken en logo’s bekijken en analyseren en ze kunnen zich verdiepen in de historische en marketing-aspecten ervan. Wat wordt er door middel van de logo’s gecommuniceerd en ‘verkocht’ aan ideeën, beloftes, herkenning, of product. Je kunt daar natuurlijk commercials als voorbeeld bij gebruiken. Ook het Virtueel Museum van het Reclamearsenaal geeft veel achtergrondinformatie en beeldmateriaal. De ideeën achter reclame vind je uitgelegd op Eigenwijzer. Laat de leerlingen bewust worden van het feit dat ze dag aan dag bestookt worden met reclame en laat ze zelf iets vertellen over een merk waar ze trots op zijn. Wat voor gevoel roept dat merk bij je op? Is er een koppeling met bepaalde idealen? We zijn hiermee aanbeland bij onderwerpen die ook vallen onder het begrip mediawijsheid. De bewustwording van de alom tegenwoordige media en haar invloed kun je nog verder uitdiepen, want ook (bekende) mensen zetten zichzelf graag als ‘merk’ in de publiciteit. Aan de hand van sociale media-sites zoals Facebook, Hyves of Google+, kunnen de leerlingen analyseren hoe jongeren zichzelf ‘in de markt’ proberen te zetten en of ze daarin slagen. En, hoe doen zij dat zelf? 


Je zag boven al in één van de links dat het logo van Google door de tijd heen niet veel veranderd is (Zie ook: Wikipedia). Maar Google maakt ook nog gebruik van zogenaamde aangepaste logo’s: Doodles. Dit zijn kleine kunstwerkjes die zo nu en dan op de site opduiken. Hierboven zie je de (interactieve) Doodle voor Earth Day van 22 april.  Een Doodle is een variant op het Google logo en het wordt vaak ontworpen ter ere van een bijzondere gebeurtenis of verjaardag van een bijzonder persoon. Het zijn creaties van Google-webmaster Dennis Hwang. Op Doodlesfinder kun je ze op jaartal zoeken. Je kunt ze echter ook zelf (eventueel op papier) ontwerpen. In Nederland is er een wedstrijd voor basisscholen geweest om Nederland in een Doodle vast te leggen. Het lesmateriaal bij deze actie van 2008/2009 vind je hier. Er is trouwens ook een Chrome-extensie waarmee je zelf je favoriete Doodle aan Chrome kunt toevoegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen