donderdag 24 maart 2016

Handige YouTube tools

Eindelijk heb je dan dat filmpje gevonden dat precies onderstreept of uitlegt waar het in jouw les over handelt. Er is echter een klein probleem: de video is veel te lang om in zijn geheel in de les te gebruiken.Gelukkig zijn er allerhande tools om fragmenten te selecteren of een video later te laten beginnen. Zo kun je Tubechop gebruiken, zodat je alleen een deel laat zien. Naast de video (beeld in het midden) zie je dat het fragment in de vorige hyperlink begint op 23 seconden en doorloopt tot 1 minuut 36 seconden. Je stelt je fragment als volgt in: in Tubechop vul je de url in van de video waaruit je een fragment wilt laten zien. Vervolgens ga je met de schuifjes het fragment selecteren en klikt op Chop It. De nieuwe url is jouw fragment dat je in de les kunt gebruiken, precies zoals in het voorbeeld. Teleblik kent trouwens een soortgelijke optie om fragmenten te selecteren en die in je les te vertonen.
Met YouTubeTime laat je een video later beginnen.


Je kunt aan een willekeurige video ook aantekeningen toevoegen middels VideoNot.es en deze als document toevoegen aan je Drive. VideoNot.es kun je namelijk gewoon koppelen aan jouw schoolaccount. Je kunt later dit Drive document openen en door simpel op een deel van de tekst van jouw aantekeningen te klikken direct naar de betreffende scene in de video gaan. Kan handig zijn als je in een wat langere video heen en weer wilt gaan om een en ander te verduidelijken. Tot zover de simpele tools.

Misschien weet je het al, misschien ook niet, maar je kunt onder de vlag van Vszutphen een eigen YouTube kanaal beginnen. Log in bij Vszutphen en ga naar YouTube. Je doet dit net zoals je naar de Mail en Drive gaat via de blokjes rechtsboven naast jouw naam. Vervolgens klik je binnen YouTube op jouw naam en klikt dan op Creator Studio. Hier kun je eigen (instructie)video’s uploaden en bewerken (voorzien van tekst, geluid, etc.). Als je dit allemaal hebt geactiveerd en inmiddels eigen video’s hebt geüpload dan wil ik er hier een speciale mogelijkheid uitlichten. Je kunt hier namelijk jouw eigen video’s interactief maken. Je linkt dan vanaf jouw video naar andere video’s (kan ook naar willekeurige YouTubevideo’s) of geeft een keuzemogelijkheid, zoals in het volgende voorbeeld: 



Je maakt die interactieve link met de Spotlight tool. Je gaat naar de video waarvandaan je wilt linken naar andere video’s en klikt op Bewerken. Dan op Aantekeningen, dan Annotatie toevoegen en dan kies je voor Spotlight. Eva Schouten schreef een duidelijk blog hierover en geeft ook vooral aan waar je aan zou moeten denken als je video’s in een verhaallijn gaat linken.

Misschien wil je vragen toevoegen aan een door jou geselecteerd (YouTube)filmpje? Daarvoor zijn verschillende tools beschikbaar. PlayPosit (het vroegere Educanon) is zo’n gratis tool. Je kunt PlayPosit eerst weer koppelen aan je Vszutphen-account. Je voert het internetadres van een YouTube-filmpje in dat door PlayPosit wordt ingelezen. Is dat gebeurd dan kan het filmpje in PlayPosit worden afgespeeld. Op het moment dat een meerkeuzevraag moet verschijnen stop je het filmpje en voeg je de vraag en antwoordmogelijkheden in. Tevens moet je aanvinken welk antwoord het juiste is. Nadat dit is gebeurd wordt de vertoning van het filmpje vervolgd en herhaalt bovenstaande zich voor de overige vragen. Zijn alle vragen ingevoerd dan wordt een internetadres gegenereerd waarmee het filmpje met anderen kan worden gedeeld. Een voorbeeld.

Blubbr was een vergelijkbare tool, maar deze werkt sinds kort niet meer. In februari was er een laatste noodkreet van het bedrijf op Twitter. Het zet je natuurlijk wel aan het denken en ik zou je dan ook aanraden om in je lessen niet al te afhankelijk te worden van dergelijke tools. Op veranderingen en zelfs het stoppen van de (gratis) tools heb je natuurlijk geen invloed. Het zou voor mij echter geen reden zijn om dergelijke tools niet te gebruiken. Het gebruikersgemak is inmiddels zo hoog, dat het maken van een quiz bijna geen tijd meer kost.

Van Edpuzzle - ook te koppelen aan Vszutphen - is een goede How to te vinden in het COS Magazine van januari 2016. Edpuzzle heeft ook een Quizzes-optie: hiermee kun je op allerlei tijdstippen in de video vragen toevoegen. Dat kunnen open vragen zijn, maar ook meerkeuzevragen of vragen naar een mening van de leerlingen. Ook kun je een hyperlink naar een website toevoegen.

ESL-video Toont de quiz naast de film. Als je je aanmeldt bestaat er ook de mogelijk om de resultaten van individuele leerlingen naar je account te laten sturen. Verder is het natuurlijk ook een mooie mogelijkheid om iets op het digibord aan je klas uit te leggen.  ESL is vooral bedoeld voor studenten Engels als tweede taal. Als voorbeeld: I have a Dream.

Met lyricstraining is het mogelijk om op een leuke manier een taal te oefenen met behulp van een populaire song. Als je het ontbrekende woord in de songtekst niet op tijd intypt, stopt de video. Je kunt punten halen op verschillende niveaus en er loopt een klok mee. Je kunt als maker zelf een clip uploaden. Ga, nadat je bent ingelogd, naar 'My Lyrics' en kies een liedje op bijvoorbeeld YouTube. Er opent vervolgens een scherm met een help-knop. Als je die aanklikt, zie je de uitleg hoe je een gatentekst kunt toevoegen aan een clip op YouTube.

Let wel op. Embedden in jouw eigen pagina of website lukt niet in alle gevallen en check ook even of - als dat wel mogelijk lijkt - je niet de originele video embed. Daarmee bedoel ik de video zonder de door jou toegevoegde vragen bijvoorbeeld.

vrijdag 4 maart 2016

Lesidee: de Romeinse Limes

Bij een herindeling van een kast in de Mediatheek zag ik hem plotseling weer staan: de Limes Atlas. Waarom, zo vroeg ik mij af, wordt deze prachtige uitgave van Uitgeverij 010 toch zo weinig gebruikt op onze school? Misschien weten te weinig docenten dat deze publicatie, die de ruimtelijke impact van het Romeinse offensief op Nederlands grondgebied op voortreffelijke wijze inzichtelijk maakt, bestaat. Het boek trok mijn attentie ook, omdat mij in die zelfde tijd een artikel in Trouw onder ogen kwam. “Het moet een afgrijselijk schouwspel zijn geweest”, stelt Trouw. “In het jaar 55 voor Christus won het Romeinse leger niet slechts een veldslag in het Nederlandse rivierengebied. De manschappen van Julius Caesar joegen hun Germaanse tegenstanders volledig over de kling.” Voor het eerst is bewezen dat de Romeinse veldheer en staatsman Julius Caesar en zijn troepen op Nederlands grondgebied zijn geweest. VU-archeologen onder leiding van Nico Roymans deden eind 2015 verslag van een voor de Nederlandse archeologie unieke ontdekking: de locatie waar Caesar in 55 v.Chr. twee Germaanse stammen vernietigde. Dit is daarmee de vroegst bekende veldslag op Nederlandse bodem die speelde in de beginjaren van het Nederlandse deel van de Romeinse Limes. (Bron: Vu Magazine)

De grens van het Romeinse rijk liep in de eerste eeuwen na Christus van Afrika tot in Engeland. Deze grens is nu bekend onder de naam de Limes. Het Nederlandse deel daarvan liep langs de Rijn. Vandaar dat overal langs de Rijn nog steeds resten van oude Romeinse vestingplaatsen worden gevonden. Het Klokhuis heeft als onderdeel van de Nederlandse Canon een inleidende aflevering gewijd aan De Romeinse Limes. Om het onderwerp verder in te leiden zou je op het digibord of monitor de vensterplaat Romeinse Limes in Nederland kunnen gebruiken. 
De achtergronden van de opbouw van het Romeinse Rijk door de tijd vind je in een (Engelstalige) Animated Map.

Om je een voorstelling te maken van het Romeinse Rijk in die tijd van de eerste eeuwen na Christus is de 3D reconstructie van Rome een mooie ingang. Sinds 1997 werkt een grote groep wetenschappers, waaronder medewerkers van de universiteiten van Virginia en Bordeaux, aan een project om het Rome uit de oudheid digitaal te reconstrueren.




Tot zo ver Rome. Hoe een willekeurige Romeinse stad was opgebouwd vind je hier. Ook de boven genoemde Atlas bevat verder vele tekeningen van Romeinse bouwwerken, van woonhuis, wegen tot forum en tempel. Een aantal in Nederland gevonden archeologische objecten vind je op het Geheugen van Nederland. Een digitale archeologische Atlas van de Oudheid vind je hier.
Er zijn ook in Nederland nog steeds herkenbare herinneringen aan de noordelijke grenzen van het Romeinse Rijk. Juist daarom zijn er projecten ontstaan om deze grenzen letterlijk 'een plaats te geven', in stadswijken of landschappen, als conservatie, reconstructie of markering (in het wegdek bijvoorbeeld). Het laatste gedeelte van de atlas toont daar diverse (veelal buitenlandse) voorbeelden van. Leidsche Rijn en Almere kun je in de Atlas zien, maar er zijn uit andere bronnen ook YouTube filmpjes over onder meer Utrecht, Nieuwerbrug en Katwijk. Zie ook de site over de plaatsen waar materiaal is gevonden binnen de Nederlandse Romeinse Limes
In Nederland is echter van de Limes - in verhouding tot andere landen - betrekkelijk weinig meer te zien. Vandaar ook dat UNESCO de Limes in Nederland niet en die van het Verenigd Koninkrijk en Duitsland wel op de Werelderfgoedlijst heeft geplaatst. 



Wat heeft de Limes nu betekend voor Nederland? En wat vinden we er nu nog van terug in Nederland? Dit zijn vragen waarop leerlingen in dit lesmateriaal antwoorden zoeken. Informatie vind je op Romeinen.info, een online medium, opgestart door enthousiaste academici om een groter publiek kennis over de Romeinse tijd bij te brengen. De site behandelt het verleden maar ook actuele ontdekkingen; zowel voor de Romeinen als al hun tijdgenoten. Lesmateriaal en veel links vind je verder hij Histoforum en Romeinen.nu, het promotiebureau voor Romeinse geschiedenis in Nederland.

Je kunt anno nu ook de leerlingen laten reizen als de Romeinen. Leren door ervaren is immers een van de pijlers van ons onderwijs. Op Omnesviae kunnen leerlingen een virtuele reis maken, die op de kaart wordt aangegeven. Basis voor Omnesviae is de Peutingerkaart, een kopie van een Romeinse reiskaart die tot de 3e en 4e eeuw na Christus is bijgewerkt. De Peutingerkaart is eigenlijk een wegenkaart; de wegen worden voorgesteld door rode lijnen, de aan de wegen gelegen plaatsen door allerlei vignetten of door een knik in de weg. Als je klikt op een rode bol op de door jou uitgestippelde route in Omnesviae zie je de onderliggende Peutingerkaart. (Bron: De digitale Archivaris)
ORBIS is ontwikkeld door een team wetenschappers van de Stanford universiteit, dat onder leiding staat van de historicus Walter Schneidel. In samenwerking met een groot aantal geografen, archeologen en historici is hij een aantal jaren bezig geweest aan de ontwikkeling van het programma. Hierbij werd onder andere gebruik gemaakt van satellietkaarten, weermodellen en oude Romeinse reisverslagen. ORBIS is een interactieve kaart van het Romeinse rijk omstreeks 200 na Christus. Het model van het programma omvat in totaal 751 bestemmingen, die bereikt kunnen worden via 84.631 kilometer aan verharde wegen of een van de in totaal 900 bekende zeeroutes. Naast het vertrekpunt en de bestemming kan de gebruiker ook kiezen welke transportmiddelen hij wil gebruiken, hoe veel de reis mag kosten en in welk jaargetijde hij zijn reis plaats laat vinden.Dat dit alles van grote invloed was op de duur van de reis, blijkt wel uit de resultaten. Zo was een ruiter die in de oudheid van Lugdunum Cananefatium (Voorburg) naar Lutetia (Parijs) reisde in juli iets meer dan 6 dagen kwijt, terwijl hem dit in december maar liefst 16 dagen kostte. Tevens wordt al snel duidelijk dat een zeereis over het algemeen sneller was dan het reizen over land. Zo kon een koopman uit Londinium (Londen) met de bestemming Rome het beste per boot afreizen naar Zuid-Frankrijk, om vanuit daar door te steken naar de Middellandse zee, en hier opnieuw het ruime sop te kiezen richting Rome. Hiermee legde hij wel bijna 1.200 kilometer meer af dan de kortste landroute, maar die zou hem ruim twee maanden extra reistijd kosten. (Bron: Isgeschiedenis
Kruip eens in de huid van een Romeinse reiziger. De werking van Orbis wordt in dit filmpje uitgelegd: