donderdag 4 juni 2009

Games in het onderwijs

Gamen wordt vaak geassocieerd met schieten, exploderende lichamen, bloed en kinderen met vierkante ogen, maar er zijn ondertussen heel veel educatieve games. Eén van de games waarvoor je een hele klas kunt aanmelden is Miniconomy. Dit is een online handelsspel waarin een economische maatschappij wordt gesimuleerd. Het spel werd ontwikkeld voor de bovenbouw havo en vwo van het voortgezet onderwijs, en dan met name voor de vakken Economie en Wiskunde A. Door verschillende maatschappelijke aspecten in het spel kan het echter ook voor vakken als maatschappijleer, Nederlands en Engels worden ingezet. In een ronde van drie aaneengesloten weken kunnen de leerlingen zelfstandig aan de slag met het spel. De opdracht bepaalt de docent. (http://www.miniconomy.nl/ )
Leerlingen kunnen individueel of in groepjes voor natuurkunde zelf een brug bouwen in de Westpoint Bridge Designer (http://bridgecontest.usma.edu/download.htm ) Leerlingen en docenten kunnen in deze gratis software een vakwerk-brug tekenen over een ravijn en vervolgens met een vrachtauto testen of de brug sterk genoeg is. Als de vrachtauto over de brug rijdt verkleuren de stangen naarmate ze meer belast worden. Als de toelaatbare belasing wordt overschreden stopt de auto of stort de brug in het ravijn.
Ook Engelstalig is Play The News dat als discussiemiddel bij maatschappijleer ingezet zou kunnen worden. http://www.playthenewsgame.com/portal/home.action
Het zijn zo maar drie willekeurige voorbeelden van games in je les. Gelukkig houdt Margreet van den Berg (mediathecaris en informatiespecialist) voor het onderwijs bij wat er op educatief gebied verschijnt. Zie hiervoor: http://ict-en-onderwijs.blogspot.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen