donderdag 3 december 2009

ICT-didactiek voor docenten

Margreet van den Berg stelde onlangs op haar blog dat: "In publicaties als 'Leren van Jongeren' (Wim Veen en Frans Jacobs) en Generatie Einstein (Jeroen Boschma en Inez Groen en ) wordt de indruk gewekt dat jongeren van nu alles weten van computers. Op het eerste gezicht lijkt dat juist: de meeste jongeren zijn prima in staat om hun mobieltje te bedienen, een filmpje op te zoeken op YouTube, een Hyvespagina te vullen of via MSN te communiceren met anderen. Activiteiten waar menig volwassene (ook docenten) behoorlijk wat moeite mee hebben. Maar schijn bedriegt: niet alle jongeren zijn even vaardig met de computer en er moet ook onderscheid gemaakt worden in verschillende soorten vaardigheden. Het spelen van een game is iets anders dan het zoeken naar informatie en het bekijken van een filmpje is iets anders dan het maken ervan. Voor docenten geldt vaak het omgekeerde: ze denken dat ze weinig weten van elektronische media en voelen zich vaak de mindere van jongeren."
Tot zo ver. Docenten op onze school weten dat dit één van mijn stokpaardjes is. Er is een onderwijsvisie nodig waarin specifiek ICT-didactiek meer aandacht krijgt. Docenten weten dan misschien minder van apparaten, maar zij weten wel hoe je een opdracht kunt structureren, wat etiquette (op het net) is en wat schending van het auteursrecht behelst om maar eens wat zaken te noemen. Leerlingen naar de Mediatheek sturen met een ongestructureerde opdracht is in de meeste gevallen dan ook vrij zinloos. Op school is inmiddels een groep gestart waarin medewerkers zitten die zorgen hebben over het gebruik van digitale media en -middelen in ons onderwijs.
Als je je interesseert voor dit onderwerp dan wil ik je hierbij wijzen op twee uitgaven die je in de Mediatheek kunt lenen:
Bronkhorst, J. , Basisboek ICT-didactiek (2005)
Bijlsma, A. ... [et al.], Handboek Digibord en didactiek (2009)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten