dinsdag 26 februari 2013

How to ... Pinterest

Frankwatching is een onafhankelijk online platform dat zich richt op kennisdeling rondom online trends, tips & tricks. Frankwatching is vanaf de oprichting een platform voor professionals die kennis willen delen, trends signaleren en discussies willen aangaan. Het onderwijs is nog ondervertegenwoordigd op de site: van de 400 auteurs komen er nu zo’n 20 uit het onderwijs. Dat wil echter niet zeggen dat je hier als docent niets kunt vinden. Onder het tabblad Dossiers vind je dossiers over social media (Twitter, Facebook) waarin artikelen handig gerangschikt zijn en hier ook vind je de rubriek How to. Onder deze rubriek vind je onder meer artikelen en video’s die Pelpina Trip wekelijks post en die zeker voor het onderwijs interessant kunnen zijn. Zij legt bijvoorbeeld in korte filmpjes en in eenvoudige taal uit hoe je een gmailaccount aanmaakt, hoe je mail importeert in gmail en welke verdere mogelijkheden van gmail handig kunnen zijn. 
Haar artikel en filmpje over Pinterest trok echter mijn aandacht: 


De snelst groeiende website van 2012 was zonder twijfel het sociaal prikbord Pinterest en daarmee ook het belangrijkste nieuwe platform op het web. Pinterest wordt vooral gebruikt om leuke plaatjes van kleding, woningdecoratie & lekker eten te delen, maar het kan ook gebruikt worden voor serieuzere doeleinden en dus ook voor het onderwijs. Trip vertelt in een artikel hoe en gebruikt een voorbeeld van Martijn Kleppe, docent persfotografie en Fotografische Iconen aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Kleppe gaf onlangs een gastcollege aan een groep van 30 Amerikaanse studenten en hij gebruikte Pinterest om de studenten visueel creatief na te laten denken. Martijn gaf de studenten de opdracht om in de les hèt beeld of icoon te zoeken van 3 gebeurtenissen:
Hij opende daarvoor één Pinterestaccount waarop iedereen zijn beeld kon posten. Nadat studenten onderling overlegden welk beeld in hun opkwam, moesten ze online op zoek naar dat beeld. Het mooie van Pinterest is dat je nog in dezelfde les de resultaten kunt laten zien, omdat je in dit geval allemaal op hetzelfde medium je foto post. Zeker voor opdrachten waar beeldmateriaal centraal staat, is het een fraai platform. Beperkend is natuurlijk wel dat als je met één account werkt iedereen direct kan zien wat een ander post. Soms beïnvloed dat misschien de keuze van een leerling. Kleppe zet de voor- en nadelen van deze didactische keuze op een rijtje op zijn eigen blog en geeft ook voorbeelden van andere gebruikers. Een handig overzicht voor gebruik van Pinterest in de klas vind je hier. Handleidingen download je hier en op SocialMediavoorJou.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten