dinsdag 5 februari 2013

Poëzie in de les: hulpbronnen voor het onderwijs

“Een gedicht is als een dikke roman die zich als een speelfilm in een paar seconden voor je afspeelt” (Diana Ozon)

Gedichten lees je, omdat je het leuk vindt. Een gedicht drukt vaak een gevoel uit. Het lezen en maken van gedichten is daarmee een soort uitlaatklep voor je gevoelens. Gedichten maken is op veel middelbare scholen een dankbaar onderwerp voor een les, maar ook het lezen van gedichten kan een minstens zo indrukwekkende ervaring zijn. Dichter en schrijver Diana Ozon verwoordt het in het Magazine Lezen van Stichting Lezen als volgt: “Er zijn zo veel interessante dichters. Zij zijn ook bang, of verwonderd, humoristisch of ronduit melig. Het zijn vrienden die op je staan te wachten je moet alleen even weten waar”. 



De website Dichter in het Web biedt een interactieve wandeling langs een aantal bekende Nederlandstalige gedichten en leert middelbare scholieren om dieper in deze gedichten door te dringen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van achtergrondteksten, foto´s, animaties, muziek, geluidsfragmenten en interactieve opdrachten. Op Digidicht komen dichters en ontwerpers samen om nieuwe vormen van poëzie te ontwikkelen. Op welke manieren versterken tekst, beeld, geluid en interactie elkaar? PoëziePromotieMachien is een website waar een leerling in een aantal stappen bij een gedicht uitkomt dat hem of haar aanspreekt. Op de Dode Dichters Almanak lezen reeds overleden dichters op video voor uit eigen werk. De video’s zijn te zien op Teleblik, waarvoor de leerlingen dan wel een Entreeaccount moeten hebben aangemaakt (Mediatheek). Dichter op het scherm is een KB-site, waarin de Dichter des Vaderlands centraal staat. Zowel moderne dichters, die genomineerd zijn geweest voor de verkiezingen van de Dichter des Vaderlands, als beroemde dichters van weleer worden besproken. Je vindt er een biografie, een bibliografie, het werk van de betreffende dichter in citaten en relevante links.

Projecten vind je op Leesplan.nl, lesmateriaal op School der poëzie en de site van Taaluniversum. Achtergrondinformatie vind je eenvoudig door gebruik te maken van de tijdschriftensignalering van Taalunieversum.

Bron: Schmitz, J (2012)., Een speelfilm in een paar seconden, in: Lezen, jrg. 7, nr. 2
Lees ook: Twitter in de klas en Poëzie in beweging.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen