dinsdag 26 maart 2013

Welkom in Twitterland

Twitteren is voor sommigen onder ons een triviale bezigheid. Eén tweet is dan misschien wel vluchtig en (veelal) van weinig betekenis, maar een hele berg tweets is eigenlijk prachtig onderzoeksmateriaal. Als je op deze wijze naar Twitter kijkt wordt het opeens een heel interessant onderzoeksterrein. Je hoeft om Tweets te onderzoeken trouwens zelf geen account te hebben. 



Er zijn zo’n 3,3 miljoen Nederlanders die gebruik maken van Twitter, waarvan 1,6 miljoen dagelijks inlogt. Op Tweetping (afbeelding) zie je de twitteractiviteit wereldwijd in real time grafisch weergegeven. Het is een permanent donkere kaart waar elke clustering van tweets een lichtpuntje oplevert en waar geleidelijk geheel Noord Amerika, Europa en Azië beginnen op te lichten. Afrika blijkt het “zwarte” continent te zijn met weinig Twitteraars. Op Trendmaps kun je live Twitter volgen over de hele wereld. Zoek jou regio en je ziet welke onderwerpen hot zijn. Dit kan eveneens op Twirus. Op Twtrland kun je personen of accounts op onderwerp of locatie selecteren. Type bijvoorbeeld Zutphen. Uiteindelijk kom je uit bij individuele Twitteraccounts die je vervolgens eerst synchroniseert naar volledigheid (button: Synchronize Profile). Op de pagina staan statische gegevens over het account. Sommige accounts (instellingen of personen) worden op basis van inhoud en hun interacties op Twitter op de site bestempeld als experts. Dus als je wilt weten wat trendy is in de modewereld klik je op Explore, Experts en dan Fashion. De tweets van invloedrijke twitteraars op modegebied verschijnen vervolgens. Je kunt ook op Seesaw zoeken op Zutphen en je krijgt weer een hele lijst met tweets of accounts die iets met Zutphen te maken hebben. De lijst loopt steeds door, je kunt hem echter stopzetten met Toggle Auto-scrolling. Vervolgens kun je een trefwoord invoeren en alle Tweets met dit trefwoord worden dan geel gemarkeerd. De zoekopdracht kun je bewaren (Saw) - als je tenminste een account aanmaakt - en ook individuele (Twitter)accounts uit je zoeklijst kun je op je Sawbord bewaren. Later kun je deze dus terugzien. Met Tweetwally kun je ook zoeken naar tweets en deze eveneens bewaren als je inlogt met je Twitteraccount. Je kunt met genoemde tools dus zelf onderzoek gaan doen op Twitter. Check bijvoorbeeld de geruchtenstroom betreffende Cyprus of Griekenland, hoe reageert de PVV op actualiteiten, etcetera. Prachtig materiaal voor maatschappijleer.

Ondertussen zijn er ook al websites die voor jou twitterberichten op trefwoord presenteren. Onderwijstweets.net is zo’n website. Je selecteert hier één van de voorgeprogrameerde hashtags en krijgt onmiddellijk resultaat over bijvoorbeeld Mediawijsheid.

Universiteiten hebben Twitter ook ontdekt als middel om in contact te komen met een groot publiek. Leiden houdt zelfs een top 100 van medewerkers die twitteren bij. Een onderzoeksgroep met docenten en studenten van de opleiding Nieuwe Media & Digitale Cultuur in Utrecht doet onderzoek naar Twitter. Op een blog kun je zien hoe breed je dergelijk onderzoek kunt trekken en ook hoe verrassend en inzichtelijk de visuele resultaten zijn.

In 400.000 Nederlandse accounts staan gemeentenamen, soms namen van dorpen of synoniemen als 030 of ’s Gravenhage en Den Haag. Als je deze allemaal herleidt tot één van de namen van de ruim 400 gemeenten in ons land, dan levert dit een overzicht op van het aantal Twitteraccounts per gemeente. Op gemeentebuzz.nl zijn de exacte percentages per gemeente op te zoeken en kun je tevens een vergelijking maken tussen gemeenten. In maart 2013 stond Zutphen op plek 40 in de lijst over welke gemeente er relatief het meest wordt gesproken op online media. Bij Mijn Gemeente op Gemeentebuzz zie je hoeveel tweets er over de gemeente gaan en wat de stemming in de stad is. Dat kun je weer vergelijken met andere steden en daar kun je natuurlijk weer interessante vragen aan koppelen.

Er gebeurt dus heel veel op Twitter, vaak totaal oninteressant, maar soms juist weer heel verrassend als je de juiste onderzoeksvraag op de tweets loslaat. Soms leveren Tweets ook interessante creativiteit op: van de #modernespreekwoorden is ondertussen een e-boekje uitgegeven.

Ook al heb je totaal geen affiniteit met sociale media, negeer het in je lessen niet. Het is de wereld van de leerling en het kan ook waardevol onderwijsmateriaal zijn. Zeker kan inhoudelijk onderzoek naar tweets aanleiding geven tot prima discussies in de klas.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen