vrijdag 28 november 2014

Een infographic maken

Een infographic visualiseert informatie op een heldere en gestructureerde manier. Het is samengesteld uit twee onderdelen: data en vormgeving. Voor een goede infographic heb je echter meer nodig dan alleen betrouwbare data en een mooi ontwerp en daarin onderscheidt een infographic zich misschien ook wel van een gewone grafiek. Je moet namelijk een verhaal vertellen. Data alleen vormen geen infographic, de duiding, het verhaal maakt de infographic tot een succes! Met andere woorden: een infographic moet ook op zichzelf staand te begrijpen zijn. Bedenk - als je een infographic gaat maken - daarom éérst welk verhaal je wil vertellen en wat de kernboodschap is. Welk doel heb je? Bedenk daarna welke informatie nodig is om de kernboodschap te onderbouwen. Levert het visualiseren van de informatie, een infographic, echt meerwaarde? Alleen als je die vraag volmondig met ‘ja’ kunt beantwoorden, is een infographic een goede overweging.

Het verzamelen van data is dus de eerste stap. Het uiteindelijke doel is het overdragen van data, informatie en kennis. Een infographic kenmerkt zich door veel beeld en weinig tekst. Het is daarmee een handig hulpmiddel om te gebruiken bij een presentatie, samenvatting of instructie. De meerwaarde boven alleen tekst is duidelijk. Met infographics kun je namelijk ingewikkelde zaken visueel snel en helder uitleggen. Ze zijn daarnaast ook gemakkelijk te delen via social media. Bij het maken van een infographic komen diverse 21e eeuwse vaardigheden aan bod, zoals creativiteit, kennis van het gebruik van digitale tools (ICT-geletterdheid) en communiceren.

Niet alles kun je ombouwen tot een goede infographic. Albert Lubberink stelt in zijn blog Technologie in het onderwijs (waarschijnlijk gebaseerd op De Kracht van Content) dat de volgende data wel kunnen leiden tot een goede Infographic (ik heb de voorbeelden wat aangepast):

  1. Cijfers
  2. Ruimtelijke of geografische informatie – kijk voor data eens bij CBS in de klas of Public data.
  3. Tijdlijnen: Wereldoorlogen of Technologie in het onderwijs. Geschiedkundige onderwerpen liggen het meest voor de hand. 
  4. Procesbeschrijvingen. (Van scheut tot leut en alert online)
  5. Onderzoeksresultaten(Nederlanders goed op de hoogte van eigen uitgaven)
  6. Mechanisme.(hoe werkt een brandstofcelauto?)
Lubberdink geeft ook een paar aandachtspunten voordat je begint:
Heb je betrouwbare data?
Is er samenhang tussen de data die je presenteert?
Heb je een verhaal of kernboodschap? Formuleer deze vooraf.
Ray Meur stelt op Frankwatching
Hou het simpel. Laat de infographic aan iemand anders zien als je klaar bent. Als zij het niet snappen, dan snapt niemand het. Mensen zijn visueel ingesteld. Iedereen spreekt beeldtaal.
Kleurgebruik. Gaat jouw infographic niet over de regenboog? Beperk het aantal kleuren dan het liefst tot twee of drie kleuren of gradaties hiervan.
Uitlijnen. Zorg dat de informatie netjes onder en naast elkaar staat.
Lettertypes. Gebruik alleen hoofdletters voor grote titels en loopteksten in onderkast. Ook hier geldt: hou het rustig. Gebruik niet teveel verschillende lettertypes. Het liefst niet (veel) meer dan twee.
Stijlbreuk. Zorg ervoor dat de grafieken en beelden op elkaar zijn afgestemd. Het is belangrijk dat ze dezelfde sfeer uitademen.
Neem de tijd. Een infographic maak je niet even tussendoor. Voor je het weet ben je uren verder. 

Voor het maken van een infographic hoef je geen dure designer in te huren. Met onder meer onderstaande gratis diensten kun je zelf eenvoudig een infographic maken:

Easel.ly
Met deze tool kun je kiezen uit verschillende thema’s of templates of een leeg werkveld. In het menu kun je kiezen voor verschillende vormen, kleuren, achtergronden en iconen. Deze sleep je middels het drag and drop-systeem naar het werkveld waar je ze kunt schalen en positioneren. Het is ook mogelijk om eigen afbeeldingen te uploaden. Vergeet niet om je grafiek steeds tussentijds op te slaan. Je kunt je registreren met je Google-account.



Infogr.am
In grote lijnen werkt Infogr.am hetzelfde als Easel.ly, alleen zijn er wat opties om een wat meer serieuze infographic te maken. Je kunt kiezen uit grafieken in alle soorten en maten en landkaarten. Tevens is het mogelijk om foto’s en video’s in te voegen. Lettertypes liggen voor elk template wel vast.
Dus ook hier weer:
  • Kies een sjabloon of template.
  • Customize het sjabloon of template.
  • Voeg jouw gegevens toe.
  • Deel of embed de gemaakte infographic.
Je kunt je ook hier registreren met je Google-account.



Piktochart
De gratis versie van deze tool heeft zes basisthema’s. Als je een infographic hebt gemaakt en een export doet, zie je wel een watermerk van Piktochart rechts onderin. De professionele versie van $29,- per maand voor beginners is natuurlijk zonder watermerk en daarnaast heb je meer dan 110 thema’s en iconen om uit te kiezen. Inloggen met je gmail-account is ook hier mogelijk.


Probeer het eens met de leerlingen uit en kun je het niet toepassen in je lessen kijk dan in elk geval eens of je geen bestaande infographics kunt gebruiken op het digibord of scherm. Je kunt als docent ook zelf eens een infographic maken om een instructie of uitleg te ondersteunen. Voordeel is ook dat je het daarna op een eenvoudige manier via het web kunt verspreiden. Hoe je een effectieve infographic voor jouw les maakt schrijft Fenna van Kesteren op Frankwatching. In dit artikel geeft zij haar visie op het ontwerpen van infographics. Van Kesteren schreef ook de zeer leesbare scriptie Leren van een infographic. Een onderzoek naar infographics ter ondersteuning van het leerproces.

Zie ook: Scoop.it, Hongkiat

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen