vrijdag 12 juni 2015

Gratis Masterclass en Mooc's

Op iedere schoolwebsite zie je wel termen als motivatie, nieuwsgierigheid of interesse met betrekking tot de leerlingen staan. Iedere leraar en iedere ouder heeft wel een idee over motivatie, en hoe je dat zou kunnen bevorderen. Maar wat is dat nou eigenlijk: motivatie? Wat heeft ict te maken met motivatie? En autonomie? En hoe zit het met motivatie van leerkrachten? Onderwijs en Leerwetenschappen van de Open Universiteit oraniseert eind juni een gratis online masterclass over het onderwerp. De masterclass richt zich vooral op intrinsieke motivatietheorieën zoals de veelgebruikte zelfdeterminatietheorie. Vraagstukken die aan de orde komen zijn: 

  • Wat heeft ict met motivatie te maken? 
  • En autonomie? 
  • Hoe komt het dat wanneer je iets interessant vindt, leren bijna vanzelf lijkt te gaan? 
  • En hoe zit het eigenlijk met de motivatie van leraren? 
  • Is er een relatie tussen de motivatie van leraren en die van de leerlingen? 
  • En wat valt er te zeggen over de relatie die radicale onderwijsvernieuwers, zoals de iPad scholen, leggen tussen een sterke personalisering van het curriculum en de motivatie van hun leerlingen? 
Van 24 juni tot 1 juli 2015 kun je bij de Open Universiteit deze gratis Online masterclass Motivatie volgen. De masterclass wordt verzorgd door prof. dr. Rob Martens. Er vinden in deze periode twee livesessies plaats, een op vrijdag 26 juni met prof. dr. Rob martens, en een op dinsdag 30 juni met een aantal onderzoekers die hun lopende of onlangs afgesloten onderzoek op dit gebied presenteren. Iedereen kan deze live sessies gratis via internet volgen, maar alleen deelnemers aan de masterclass kunnen tijdens de live-sessies vragen stellen. Meer informatie en het volledige programma is binnenkort beschikbaar op de website van de masterclass.

In het verlengde hiervan: Is Gamification de nieuwe didactische tool? Is het een tool voor docenten, mediacoaches en ouders om inhoud te verpakken in de vorm van een spelconcept binnen de klas of in de thuissituatie? En raken kinderen daardoor meer gemotiveerd? Stelt gamification kinderen in staat om op een creatieve en intuïtieve manier (studie)materiaal op te nemen? Hierover gaat de eerstkomende MOOC MEE! Deze start op 22 juni. Aanmelden kan tot 20 juni a.s. Schrijf je in op www.moocmee.nl! De MOOC over Gamification is ontwikkeld door het Projectteam Taal en Media voor Jeugd en Jongeren (Brabantse Netwerkbibliotheek) en de Bibliotheek CultuurPuntAltena.

Met de vakantie in zicht is er misschien voor sommigen onder ons eindelijk tijd om je nu eens echt te verdiepen in zoeken met de Google zoekmachine. Je kunt er misschien direkt je voordeel mee doen bij het boeken en organiseren van je vakantiereis voor dit jaar. Google Inside Search legt je - in het Nederlands - alles uit over zoeken en geeft vele tips en trucs. Maar ook bij Google kun je MOOC’s Zoeken met Google volgen. Er zijn twee Engelstalige cursussen Power Searching en Advanced Power Searching.

Het is belangrijk om ook zelf eens te ervaren wat leren middels een MOOC met je doet. Ik merk dat veel docenten een mening hebben over online leren zonder zelf ooit aan een vorm van e-learning te hebben deelgenomen. Misschien dat deze ervaring dan kan worden meegenomen in een volgende discussie op school.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen