maandag 29 juni 2015

Google Apps, een update

Wat is er mooier dan tijd besparen? Niet zo heel veel dacht ik zo. Zeker voor docenten die onder zware werkdruk gebukt gaan en eigenlijk altijd in tijdnood zitten heeft Google toch maar mooi een aantal tijdbesparende mogelijkheden ingebouwd in Google Apps for Education.
Wat dacht je er van om zelf een YouTube kanaal te openen met je vszutphen account? Dit kanaal is dan gekoppeld aan jouw schoolmail waardoor je niet heen en weer hoeft te schakelen tussen allerlei bestanden en te zoeken op je pc of laptop. Je kunt hier afspeellijsten maken (per onderwerp of les) en je abonneren op andere kanalen. Als je vervolgens binnen YouTube klikt op je foto of icoon rechtsboven kun je kiezen voor Creator Studio van YouTube. Daarmee kun je - vergelijkbaar met Windows Movie Maker - je eigen video’s maken en van geluid uit de Audiobibliotheek van YouTube voorzien. In die bibliotheek zitten onder meer gratis muziek (rechtenvrij) en geluidseffecten. Dus: maak een uitlegvideo, upload dat naar YouTube en voeg daar eventueel afbeeldingen, audio en overgangen aan toe. Maak vervolgens een mooie titelpagina en klaar is je uitlegfilm. Je hebt de classroom “geflipt”, zoals dat officieel heet, en de video staat ook nog eens op de goede plaats onder jouw eigen account. Eventueel markeer je eerst de video als privé, waarna je hem later deelt. Hoe je een en ander stapsgewijs doet staat beschreven in een artikel Werken met YouTube Video Editor in de COS, onafhankelijk vaktijdschrift voor eigentijds onderwijs en ict van februari 2015. (In de Mediatheek)





Google lanceerde vorig jaar ook een nieuwe, gratis onderwijstool: Google Classroom. Classroom is middels het Personeelsportaal via Drive te bereiken. Het is het klassenmanagement van Google zelf. Hiermee kan de leerkracht binnen Google Apps for Education opdrachten geven en aankondigingen doen. Het is een leeromgeving waar Google-diensten als Drive en Gmail samen komen binnen één overzichtelijk dashboard.



Als je via Classroom een opdracht uitgeeft kun je met het programma snel zien welke leerlingen bepaalde opdrachten niet op tijd hebben ingeleverd. Daarnaast kan een verslag direct worden beargumenteerd en beoordeeld. Ook kunnen docenten met behulp van Classroom mededelingen plaatsen, vragen stellen en communiceren met de leerlingen. Classroom maakt zelf nieuwe Drive mappen aan voor elke opdracht en voor iedere student die wordt toegevoegd in de applicatie. Zo is het ook voor de leerlingen makkelijker om te zien welke taken nog uitgevoerd moeten worden.

Praktijkvoorbeeld
Pim Staals, leraar op basisschool De Pionier in Valkenswaard, introduceerde de tool in groep 8 en beschreef voor Kennisnet zijn ervaringen. Wat Staals direct opviel, is het gebruiksgemak waarmee je opdrachten kunt wegzetten. Voordat het zo ver is, moet je wel (eenmalig) een lesgroep (zo heet dat in Classroom) aanmaken. Om in een lesgroep te werken moeten leerlingen vervolgens toegevoegd worden. Dit kan de leerkracht doen door een mail te sturen aan de leerlingen, maar de leerling kan ook zichzelf toevoegen door een groepscode in te voeren. In onze situatie kun je zo dus makkelijk een hele klas in één keer via mail bereiken. Maar wat ook handig is, is dat je leerlingen individueel in een groep kunt plaatsen (vak) buiten hun klas om.
Als docent kun je vervolgens binnen Classroom opdrachten of aankondigingen versturen. Je kunt ze voorzien van (door jou vervaardigde) YouTube-filmpjes, afbeeldingen of bestandsbijlagen. De opdracht kan via een werkblad worden uitgeleverd, maar open opdrachten waarbij de leerling zelf een bestand inlevert, zijn ook mogelijk. Zo stel je de leerlingen op allerlei manieren in staat hun opdracht succesvol af te ronden. Voor de docent biedt Classroom vooral veel overzicht. Zo kun je in één oogopslag zien welke leerlingen wel en welke niet hun opdrachten hebben ingeleverd en hun huiswerk hebben afgerond. Ook kun je opmerkingen aan de groep verzenden en leerlingen individuele feedback geven. Opdrachten zijn vanuit Classroom te beoordelen en deze beoordeling is ook meteen inzichtelijk voor leerlingen.
De interface geeft een duidelijke weergave van de aankomende opdrachten en nieuwste aankondigingen.Leerlingen kunnen op hun beurt de opdrachten en het huiswerk via Google Docs maken en het met een druk op de knop weer inleveren. De tool maakt bij iedere opdracht automatisch nieuwe mappen aan. Een map voor de docent en een persoonlijke map op de drive van iedere leerling. Het werk dat ze inleveren wordt dus vanzelf op de juiste plekken opgeslagen. Het voordeel is dat je leerlingresultaten dus altijd kunt bewaren en eventueel kunt koppelen aan een digitaal portfolio. Ook al verwijder je oude documenten in Classroom, in Drive blijven ze gewoon staan. Met Drive bestaat een directe link. Wil iemand zijn documenten in Drive toch verwijderen, dan kan dat handmatig. Middels een persoonlijke opdrachtenpagina weten leerlingen precies wat ze al gedaan hebben, waar ze nog mee aan de slag moeten en hoe ze hun voltooide huiswerk en opdrachten gemaakt hebben.
Het ROC van Twente heeft een prachtige handleiding gemaakt bestaande uit een zevental videolessen. Ook bij Google zelf vind je een achtstappenplan.

Over de opslag van data hoef je je ook geen zorgen meer te maken. Sinds 1 november 2014 is de nieuwe Drive for Education gratis beschikbaar voor alle Google Apps for Education-gebruikers met ongelimiteerde dataopslag. (Bron: ICTnieuws.nl)

Classroom is trouwens gewoon gratis en valt ook binnen ons vszutphen account. Het bevat dan ook geen advertenties. Alle informatie blijft binnen de groep en is naar buiten toe beveiligd. Google garandeert ook (voor wat dat dan waard is) dat alle projecten en communicatie binnen Classroom nooit zal worden verkocht aan derden. Of je nu Magister-elo of Google Classroom gebruikt, voor beide opties geldt natuurlijk dat we altijd alert moeten zijn op privacyvraagstukken. De documenten staan immers (weliswaar beveiligd) online. Over de problemen die dit met zich brengt schreef ik al eerder.

Scholen zien vaak over het hoofd dat zij geen eigenaar zijn van de data die zij genereren. Juridisch gezien zijn data niets. (Bron: ICT en recht) Het is dus niet mogelijk om bij data te spreken van eigendom. Waar men fysieke goederen nog kan terugeisen als een opslagbedrijf de huurovereenkomst opzegt, staat bij data de school met lege handen als het contract wordt ontbonden of de clouddienst wordt beëindigd. Als je al je lesmateriaal aan de cloud toevertrouwd en als school geen maatregelen neemt betreffende eigenaarschap van het materiaal kun je bij beëindiging van een contract nogal wat problemen verwachten. Eigenaarschap moet je - in een tijdperk waarin docenten zelf materiaal maken - sowieso ook goed regelen met je docenten. Wie heeft eigenlijk de rechten of het eigenaarschap van in de baas zijn tijd gemaakt lesmateriaal? En, daaraan gekoppeld, mag de docent dit materiaal meenemen naar een nieuwe arbeidsplek?

Ik zou sowieso - gezien het bovenstaande - van de opdrachten zelf altijd een kopie bewaren. Je weet maar nooit.

Google Teacher Academy
Ben je geïnspireerd en wil je nu de zaken grondig aanpakken, dan zou je ook eens kunnen denken aan de Google Teacher Academy. De data voor dit jaar zijn nog niet bekend, maar verslagen van vorig jaar vind je hier. Er zijn nu 34 Google Certified Teachers in Nederland die met de kennis die ze hebben opgedaan het verschil kunnen gaan maken.
Onze school biedt sinds dit jaar de mogelijkheid om gebruik te maken van de Microsoft IT-Academy (via Magister) op school. Ook docenten kunnen dit traject volgen! Maar - je ziet het - Google biedt dus eveneens lesmateriaal en examens voor docenten aan.

Dat wordt ongetwijfeld een leuke zomer?!

Zie ook: Alice Keeler, Reisgids Digitaal Leermateriaal en de Google Essential Resources Guide

1 opmerking:

  1. Dat heb je mooi op een rijtje gezet voor je collega's én anderen!

    BeantwoordenVerwijderen