Is moderne poëzie te moeilijk? Ja, zegt filosoof
Theo
de Boer. "Een gymnasiast leest makkelijker een Romeinse dichter als
Vergilius (70-19 v. C) dan een moderne dichter uit de 20ste eeuw als
Lucebert. Ik heb me vaak afgevraagd wat daar de reden van is. Gaat het over
andere onderwerpen dan vroeger? Zijn de poëtische technieken gecompliceerder
geworden? Zijn stijlmiddelen als metafoorgebruik, rijm, enjambement een andere
rol gaan spelen? Waarschijnlijk wel." (Bron: Trouw)
In De
doorgaande leeslijn 0-18 van Stichting Lezen wordt over lezen van
(jeugd)literatuur gezegd dat het toegang geeft tot nieuwe werelden en het onder
andere mogelijk maakt kennis te nemen van bepaalde reflecties op leven en
menszijn. Dat geldt zeker ook voor poëzie, niet alleen voor proza. In Trouw
(30-12-2006) beweert De Boer zelfs “De huidige samenleving en ook de filosofie
streven naar eenduidigheid, maar de poëzie cultiveert de ambiguïteit. Poëzie
houdt zich bezig met wat door de mazen van de werkelijkheid kruipt. Dat kan in
de wetenschap van nut zijn, maar ook zeker bij het bestuur en beheer van een
land.” (dit citaat is afkomstig uit : Een leerlijn poëzie schrijven en lezen voor het voortgezet onderwijs)
Hoe kun je dan toch interesse voor poëzie opwekken bij
leerlingen? Neem teksten die aansluiten bij het ontwikkelingsniveau en literair
leesniveau van de leerlingen en ga dat net een beetje oprekken. De leerlijn
poëzie begint dan ook met gedichten dichtbij de belevingswereld van de
leerlingen en gaat van daaruit verder. "Uit onderzoek blijkt dat creatief
schrijven (hier van gedichten) leesplezier en inzicht in literaire teksten
(gedichten onder andere) kan vergroten. En omgekeerd: schrijftalent kan verder
ontwikkeld worden wanneer lezen aandacht krijgt. De combinatie van (gedichten)
lezen en schrijven kan de betrokkenheid van de leerlingen vergroten. Zelf iets
doen, experimenteren en goede voorbeelden bekijken, hebben naast het
analyseren/overdenken een belangrijke plek in het leren."(Leerlijn
poëzie, p.10)
Het Poëziepaleis
is hét landelijke aanspreekpunt voor iedereen die meer wil weten over poëzie
voor en door kinderen en jongeren. Het organiseert onder andere de wedstrijden
Kinderen en Poëzie voor basisscholen en Doe Maar Dicht Maar voor het voortgezet
onderwijs. Je kunt trouwens vanaf nu weer gedichten insturen voor Doe Maar
Dicht Maar 2016! De deadline is 5 februari 2016. Doe Maar Dicht Maar is de
landelijke dichtwedstrijd voor schoolgaande jongeren tussen de 12 en 18 jaar.
Wijs je leerlingen daar eens op, alle jongeren mogen meedoen. leerlingen hoeven
dus niet persé een briljante schrijver te zijn of ervaring met dichten te
hebben. Ook hoeven ze niet een 'klassiek' gedicht te schrijven, maar je mag
bijvoorbeeld ook een rap of een songtekst maken. Kortom, wees creatief en laat
de fantasie van je leerlingen de vrije loop! (zie ook : Twitter
in de klas?)
Sinds januari 2013 is Gedichtendag de start van de
Poëzieweek. Onder het motto Jaren die druppelend versmelten staat de Poëzieweek
in 2016 in het thema van herinneringen. De Stichting lezen Vlaanderen en
Stichting Lezen Nederland en de Stichting Collectieve Propaganda van het
Nederlandse Boek ontwikkelden lesmateriaal
voor de Gedichtendag. Meer lesmateriaal vind je hier.
Het lijkt trouwens wel of poëzie en wedstrijden onlosmakelijk met elkaar zijn
verbonden. Raadgedicht is een gedicht
waarin één woord ontbreekt. Dit woord is afgedekt en alleen de dichter kent het
woord. Maar misschien kun jij het raden? De gedichten zijn geschikt voor mensen
van 10 tot 110 jaar. Volwassen en kinderen kunnen zelfstandig meedoen en
scholen kunnen met een klas meedoen. Er zullen in 2015 tien gedichten van
bekende Nederlandse kinderboekenschrijvers verschijnen Elke maandag verschijnt
er een nieuw gedicht. Elke vrijdag kun je de oplossing lezen.
De Leerlijn
poëzie is belangrijk als je niet alleen af en toe wel wat wil doen aan
poëzie maar op zoek bent naar een structuur. “De poëzieleerlijn die we hier
presenteren wil juist bereiken dat poëzie voor alle niveaus in het voortgezet
onderwijs toegankelijk wordt en dat er een (talent)ontwikkeling plaatsvindt”,
aldus de makers. “Poëzieonderwijs (meestal als onderdeel van
literatuuronderwijs bij Nederlands) heeft zich vaak beperkt tot
(vormtechnische) analyse van gedichten over onderwerpen 'voor volwassenen'. Dat
heeft de liefde voor de poëzie bij de meesten niet doen opbloeien.”
Misschien kan PoëziePromotieMachien hier een helpende hand bieden. Dit is een website waar een leerling in een aantal stappen bij een gedicht uitkomt dat hem of haar aanspreekt. Nog altijd heel interessant vind ik Poëzie op Kennisnet, waar een keuze gemaakt kan worden tussen een leuk, uitdagend en ingewikkeld gedicht. In de playlist van il Luster op YouTube vind je animaties gebaseerd op gedichten.
Misschien kan PoëziePromotieMachien hier een helpende hand bieden. Dit is een website waar een leerling in een aantal stappen bij een gedicht uitkomt dat hem of haar aanspreekt. Nog altijd heel interessant vind ik Poëzie op Kennisnet, waar een keuze gemaakt kan worden tussen een leuk, uitdagend en ingewikkeld gedicht. In de playlist van il Luster op YouTube vind je animaties gebaseerd op gedichten.
Je kunt nog meer materiaal vinden op YouTube: voor
gevorderden is er Dichter draagt
voor. De Dode Dichters Almanak laat reeds overleden dichters op video
voorlezen uit eigen werk. De video’s zijn te zien op Teleblik,
een selectie op NPO
Geschiedenis. De Dode dichters almanak was een nachtelijk televisieprogramma
over poëzie dat werd gemaakt door de VPRO. Het programma bestaat uit
een voorgedragen gedicht van een dode dichter uit binnen- of buitenland,
opgedoken uit het archief. Het eerder genoemde Poëzie op Kennisnet zou het
programma scharen onder Ingewikkeld.
De Nederlandse
Poëzie Encyclopedie is een onmisbaar naslagwerk voor de Nederlandstalige
poëzie. Je vind hier uitgebreide bio- en bibliografische informatie over
dichters van 1900 tot nu.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten