dinsdag 2 november 2010

Einstein bestaat niet

Onlangs verscheen Einstein bestaat niet. Over usability en surfgedrag van jongeren. Dit rapport vloeit voort uit een samenwerking tussen ‘Digivaardig & Digibewust’ en ‘Mijn Kind Online’. De resultaten kunnen ouders en leerkrachten helpen bij hun rol als opvoeders. In het rapport worden mogelijkheden ontdekt voor jongerenwebsites om hun usability te verbeteren en er wordt inzicht verkregen in het surfgedrag van jongeren. Hoe handig zijn ze met zoeken naar informatie op internet? Niet zo handig, blijkt. En toch vinden zij zichzelf altijd weer handiger dan de buurjongen, klasgenoot etcetera. Wat doen ze op het internet? Uit de enquête blijkt dat internet vooral gebruikt wordt voor het chatten met bekenden (79%) en het maken van huiswerk (78%). Driekwart bekijkt er zijn rooster en roosterwijzigingen. Meer dan de helft van de jongeren gebruikt internet om te downloaden, bijna de helft internet ook zomaar, omdat zij niets anders te doen hebben, en ruim een derde koopt er dingen. Wat denken ze er zelf van? Vrijwel alle geïnterviewde jongeren vinden van zichzelf dat zij handig zijn op internet en hun wordt wel eens gevraagd een ander te helpen. Ze helpen vooral hun ouders en soms zelfs docenten. Een klein aantal jongeren moet wel eens een klasgenoot helpen. Dit rapport geeft verder een beeld, dat uitvloeit in maar liefst 65 onderbouwde tips en trucs om websites gebruiksvriendelijker te maken voor jongeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen