woensdag 10 oktober 2012

Lesidee: schrijf je verhaal

‘If you want to be a writer, you must do two things above all others: read a lot and write a lot. There is no way around these two things, no shortcut.’, aldus Stephen King in On writing.

Schrijven is een vak, een gave misschien, maar er is ook een duidelijk relatie tussen literatuur lezen en creatief schrijven. Dat blijkt in elk geval uit onderzoek onder jongeren van 16 en 17 jaar uit 5-havo en 5-vwo en een kleine groep volwassenen. Er bestaat volgens dit onderzoek een positieve relatie tussen literair lezen en creatief schrijven. De onderzoekers pleiten er dan ook voor om creatief schrijven een plaats te geven in het literatuuronderwijs, omdat dit de leesattitude positief kan beïnvloeden. Op het stimuleren van lezen bij leerlingen kom ik in een later bericht nog terug. Nu wil ik het over het schrijfproces hebben. Enkele klassen werken op onze school in een periode al aan het schrijven van korte verhalen. Er wordt dan een inleiding gegeven en vervolgens gaan de leerlingen aan de slag. Ton Rozeman schreef er een boek (Mediatheek) over en houdt een weblog bij over het schrijven van verhalen. Er zijn trouwens meerdere weblogs met als onderwerp het schrijversschap, ik wil er hier nog twee aardige onder jullie aandacht brengen: boekschrijven van onder meer Koen van Huijgevoort en Schrijf mee van Suzanne Peters. Bibliotheek Eemland heeft een aantal tips voor jongeren op een rij gezet voor het schrijven van onder meer een gedicht of column. De site Schrijfgenoten legt voor leerlingen het proces uit van het maken van een verhaal en het tot stand komen van een boek. Er is bovenstaand al veel materiaal te halen voor een goede introductie op het onderwerp, schrijfoefeningen vind je op de site van Suzanne Peters. 

Jullie weten inmiddels dat ik nogal een liefhebber ben van het betrekken van ict bij het onderwijs. Je kunt het schrijven namelijk leuker en misschien ook wel aantrekkelijker maken voor jongeren als dat digitaal en in een ‘community’ plaatsvind. WriteAlong is zo’n initiatief. Leerlingen kunnen hier meewerken aan een boek door mee te schrijven en door illustraties toe te voegen. Van uitgeverij Zwijsen is het Kinderschrijflab, waar de - vaak basisscholieren - hun eigen boek kunnen maken en uitgeven. De site geeft tips en uiteindelijk kun je je boek laten uitgeven door de uitgever. Dit hoeft natuurlijk niet, want er zijn echter vele gratis initiatieven om zelf op internet te publiceren. André Manssen geeft er hier een opsomming van. Met Storybird tenslotte kun je kwalitatief hoogstaande illustraties combineren met eigen tekst en zo zelf een zogeheten Storybird maken. Een handleiding Werken met Storybird vind je in COS van januari 2012 (Mediatheek).

Voorkant van een Storybird

Genoeg inspirerende ideeën dacht ik zo. Lesmateriaal vind je ook door op Wikiwijs te zoeken op Voortgezet Onderwijs en de trefwoorden ‘zelf’ ‘schrijven’. Het materiaal dat je zo vindt kun je soms gebruiken met je Entree Account (Teleblik) en sommige lessen zijn van Klascement. Het aanmaken van een account bij Klascement volstaat om met dit materiaal aan de slag te gaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen