vrijdag 21 januari 2011

Bewaken digitale identiteit essentieel!

In augustus 2010 was in veel media te lezen dat de topman van Google weinig medelijden had met "babbelende scholieren" op internet (De Stentor, 21-8-2010). Eric Schmidt van Google stelt hier dat jongeren hun hele hebben en houden op internet zetten en dat ze daarmee later in de problemen komen als ze op zoek gaan naar een baan. De enige oplossing is dat de overheid hen toestaat op hun achttiende een nieuwe identiteit aan te nemen, aldus Schmidt. In 2009 al weer heeft Wieowie een enquête gehouden onder haar bezoekers op de website Wieowie.nl. De enquête behandelt het onderwerp privacy en online identiteit. Meer dan 3000 mensen hebben de enquête van Wieowie ingevuld. In dit document vind je alle uitslagen van de enquête. Uit dit onderzoek is gebleken dat jongeren tot 20 jaar zich het minst bewust zijn van de gevolgen van het plaatsen van privacygevoelige informatie op internet. Vandaar deze Handleiding voor beheren en beheersen van privacy en identiteit op internet. Het rapport ‘Image-building op het internet: houd greep op je digitale identiteit’ van  SURFdirect uit 2010 biedt ook concrete aanbevelingen bij het presenteren van jezelf op internet. Conclusie van het rapport is dat door slim om te gaan met de publicatiemogelijkheden van het internet een gewenst imago kan worden opgebouwd. Echter dien je alleen persoonlijke gegevens te publiceren die de hele wereld tot in lengte van dagen mag weten. Sociale netwerksites zijn bij uitstek geschikt om een digitale identiteit, een reputatie online, vorm te geven, aldus SURFdirect.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten