dinsdag 13 maart 2012

De “geflipte” classroom

In mijn vorige post op dit blog berichtte ik over de mogelijkheden van instructievideo’s om zo in je klaslokaal meer ruimte te creëren voor opdrachten en het begeleiden van het leerproces van je leerlingen. De docent legt de instructie of het onderwerp dat hij wil bespreken vast in een video die vóór de les thuis door de leerlingen wordt bekeken. Verwerking vindt plaats in de les. Je kunt echter nog verder gaan en leerlingen als opdracht instructiefilmpjes voor andere leerlingen laten maken. 'Leerlingen helpen leerlingen' is een initiatief dat ooit al door onze Mediatheek is gestart en waarvan nu nog enkele tutorials (handleidingen) op de leerlingenpc’s in ons netwerk zijn te zien. ‘Hoe maak ik een 3D film’ en ‘Hoe maak ik een poster in Paint Shop Pro’ zijn daar voorbeelden van. De gedachte was om veel voorkomende opdrachten in tutorials te vatten, zodat de energie zich op de opdracht kon richten en niet op de ICT. Je zou het de leerlingen als opdracht bij informatica en/of  Nederlands (tekst) kunnen aanbieden. Het is uiteindelijk echter niet gelukt om dit in ons onderwijs te verankeren. 
Het idee van leerlingen die kennis delen met andere leerlingen door middel van een filmpje of screencast is niet vreemd in het onderwijs. In de VS is dit toegepast in Mathtrain een project van Eric Marcos, docent op de Lincoln Middle School in Santa Monica in California. De Jonatan Academie is een Belgisch initiatief voor leerlingen met leerproblemen. In de COS van januari 2012 (in de Mediatheek) legt de initiatiefnemer Bram Faems uit hoe dit op zijn school werkt. Volgens Faems behaal je eigenlijk vier keer leerwinst: 
  • op metacognitief niveau: (nadenken over oplossingen en deelstappen zoeken)
  • door de diepere verinnerlijking van kennis en vaardigheden
  • door de uitbreiding van ict-vaardigheden (maken video met PowerPoint)
  • en tot slot doordat je een bibliotheek van filmpjes opbouwt die de leerlingen ook zelf nog eens na kunnen kijken. 
Hoe werkt het?

Faems heeft een pagina gereserveerd om het je makkelijk te maken om zelf te beginnen.

Sam Shah, wiskundeleraar, is op zijn school een aantal jaren geleden ook een project gestart. Met het project verbeterden de leerlingen niet alleen hun kennis over het onderwerp dat zij moesten uitleggen, ook hun zelfverzekerdheid in het vak wiskunde nam toe, zo bleek. Voor de docent zelf was het belangrijkste resultaat dat hij inzicht kreeg in de manier waarop de leerlingen nadenken over het vak wiskunde. Shah geeft bijvoorbeeld aan dat het niveauverschil tussen de leerlingen in de klas erg groot was. Bij het maken van de filmpjes bleek echter dat sommige slechtere leerlingen een wiskundig probleem prima uit kunnen leggen, terwijl sommige betere leerlingen daar helemaal niet uitkwamen. 

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat wij hier van vinden. Mischien is de tijd nu rijp om het oude idee van de Mediatheek nieuw leven in te blazen en breder te maken?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen